Svar: Sur, tvær og vil ikke sove
8. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om at I lige nu brager igennem separationsfasen, som sagtens kan vise sig ved at din dreng på den ene side virker pylret, træt, ked af det, mangler overskud - han har brug for masser af fysisk kontakt og nærhed, han vil ikke ligge for sig selv, men vil holdes om, holde hånd, nusse hår - og på den modsatte side virker sur og tvær og faktisk slet ikke vil have kontakt og nærhed. Når du tager ham op, så vil han ned, når du trøster ham, så skubber han dig væk, når du prøver at hjælpe ham, så bliver an irriteret. Man kan sige at det er en slags "jeg vil have dig - jeg vil ikke have dig" fase og det er rigtigt svært at finde ud af at gøre det rigtige, finde ud af hvad det rigtige er.
Det vigtigste er at du viser ham overbærenhed. for han synes det er mindst ligeså svært som du synes. Han har det svært og derfor er det vigtigt at du prøver "bare" at være der. Nogle gange skal du bare tale beroligende til ham "ssåå skat, sååå", "lille skat, er det hele bare så dumt, såååå lille ven da" og lignende, så du med dine ord beroliger og trøster og viser medfølelse.
Med hensyn til maden så kan de nogle gange hjælpe at du lader ham spise selv, altså sidde lidt alene ved bordet imens du laver noget praktisk - tømmer opvaskemaskine eller lignende, hvor du er i rummet, men ikke er ved siden af ham, ikke er ved bordet.
Andre gange så kan det være en god idé at du hjælper ham med at spise og lader ham sidde på dit skød. Nogle gange smager maden bedre, hvis den kommer fra din tallerken, nogle gange smager den bare bedre, hvis man igen bliver madet, selvom man godt kan spise selv ...
Med hensyn til søvnen, så lyder det rigtigt det du gør - det er netop vigtigt at holde fast i en nogenlunde ens rytme hver dag og når han så alligevel ikke kan give slip på dagen og lade sig putte og det hele kører op, så tag ham ud af rummet og prøv så igen 20-40 minutter senere, hvor det så forhåbentlig går bedre.
I denne alder kan det ofte også hjælpe at trille ham en tur i barnevognen, hvor han starter med at sidde op, kikke på verden, alt det I kører forbi, snakke om det I ser "der er en hund, vov vov, siger den", "hov der var en stor bus, brrr siger den" og lignende. Og så ikke lægge ham ned, før han selv viser sig parat. Hvis du har en barnevogn med ryglæn der kan være på skrå, så lad det være på skrå. I starten, når I triller af sted, så sidder han rigtigt op, stille og roligt vil han så sikkert selv lægge sig op af ryglænet og efterhånden så bliver han parat til at sove og når han er klar, så lægger du ham helt ned.
Nogle gange kan det hjælpe at give ham en rosinbolle, som han kan side og pille rosiner ud af. Det kan aflede ham og det kan nogle gange virke helt meditativt for ham at sidde og pille i en sådan, hvorved han så falder til ro.
Når du synes det bliver for anstrengende, så lad far tage over. Far sender naturligt nogle andre signaler og så går det nogle gange bedre - og andre gange, så vil han slet ikke far, men accepterer så at det er mor igen ..:)
Og når alt dette er sagt, så er det også en rigtig god idé at overveje om han måske er ved at blive syg. Når børn pludselig reagerer med dårligt humør, manglende overskud osv. så kan der være sygdom på vej.
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling":)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske