Brev:
Mareridt om natten?
9. februar 2013
Alder:
3 år, 3 mdr.
Mareridt om natten?
Hej igen!
Tusind tak for de seneste brugbare svar:-)
Jeg skriver til dig denne gang da vores datter som tidligere beskrevet vågner meget ulykkelig sent aften/ om natten. Dette startede efter hun stoppede med sin sut til jul.
Hun har fundet trygheden ved sengetid igen og falder i søvn i egen seng uden at græde.
Problemet er at hun pludselig "vågner" sent aften eller om natten, (tidspunktet svinger en del) og råber og skriger, græder højlydt, nærmest hysterisk. Hun kaster sig rundt i sin seng, råber nogle gange "nej", men ellers uden ord. Min mand har de sidste måneder taget sig af hende om natten, men ved faktisk ikke hvad han skal stille op med det. Han forsøger at berolige hende, putte hende under dynen, tale stille og roligt osv. Nogle gange har det hjulpet hvis hun lige er ude at tisse, men dette er også med store protester.
Hun skriger nogle gange op til en halv time hvor vi intet kan stille op. Det er meget frustrerende ikke at kunne trøste hende, men er også i tvivl om hvorvidt hun selv registrerer hvad der sker. Nogle gange opdager hun dog, hvis min mand forlader hendes værelse.
Kan det være mareridt/nightterror? Eller stadig sorg over at have givet sutten væk?
Vi er begge ved at være godt trætte af at blive vækket (stort set hver nat), vi har valgt at min mand tager sig af hende om natten og jeg af lillebror. Lillebror bliver også nogle gange vækket af hende da de har værelse ved siden af hinanden, og hun skriger ekstremt højt!.
Håber du har et godt råd til hvordan vi kan hjælpe hende om natten?
Hun har som tidligere beskrevet altid sovet godt, sov igennem som ca. fem mdr. gammel, har altid selv faldet i søvn i egen søvn el. barnevogn, og har aldrig vågnet om natten medmindre hun var syg.
Ser frem til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
En mor