Brev:
Sur, tvær og vil ikke sove
8. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Sur, tvær og vil ikke sove
Hej Helen.
Dette brev bliver nok lidt rodet, men har brug for at høre dine tanker om understående og hvordan jeg kan hjælpe min søn.
William har altid været en rigtig glad baby - gladere end de fleste tror jeg faktisk. Stort set aldrig sur/ked af det og altid parat med et smil.
Dette er dog vendt i løbet af den sidste uges tid :( han er stadig glad, men også ofte sur. Her er lige nogle typiske situationer:
1. Til frokost får han en mos (kartoffel/grøntsag) og rugbrødshapsere med forskelligt pålæg. Jeg plejer at komme hapserne på gaflen og så fører han den selv op til munden, men pt er Intet godt nok og det starter tidligt i måltidet. Han vil ikke have mos, han vil ikke have mælk/vand, han vil ikke spise selv og jeg må ikke give ham mad... Han græder bare og er "sur". Tager ham selvfølgelig op og trøster ham, men det resultere også i at han ikke får så meget at spise.
2. Normalt når han skal sove om dagen sidder jeg med ham på skødet og synger en bestemt sang. Herefter bliver han lagt i sin seng i vågen tilstand med sin sut og putteklud og så går jeg ud. skal ofte ind til ham 2-4 gange fordi han har rejst sig op, men han falder selv i søvn og det har aldrig været et problem... Før nu...
Han græder så snart vi går ind på værelset og sætter os.. Sutten og puttekluden bliver kylet væk flere gange og han skubber sig væk fra mig. Jeg prøver at gå lidt rundt med ham og synger for ham. Jeg snakker også med ham og spejler ham ved f.eks. At sige "åh hvor er du ked af det, det kan jeg godt høre, det er heller ikke nemt for dig, men du skal sove nu. Mor er her, mor passer på dig", men intet hjælper.
Nogle gange ender det med at jeg går ned i stuen med ham igen og prøver 20-30 min senere og andre gange lykkes det efter 30 min... Her er det vigtigt for mig at pointere, at jeg er af den overbevisning at jeg putter ham på det korrekte tidspunkt, for han virker træt (baseret på en helhedsvurdering) og det passer med "klokken". Der er stort set ingen problemer om aftenen, dog vågner han noget lignende en million gange om natten og nogle gange holder vi "fest" 1-2 timer om natten.
Han er også lidt småsur i løbet af dagen og vil gerne underholdes.
Min egen fornemmelse siger at vi har gang i noget seprationsangst, men han er ligeglad med at være i et andet rum end mig.
Han er dygtig motorisk, han kravler, rejser sig op ad ALT og kan så småt gå rundt om tingene.
Han blev 9 mdr D. 7. Feb.
Jeg vil gerne høre dine tanker om hvorfor min søn reagere som han gør og hvordan jeg kan hjælpe ham, for det her dræner mig for energi og gør mig rigtig ked af det.
Venlig hilsen
Maibrit