Svar: Udtale af ord - hvornår?
28. januar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at jeres datter er så god til at tale og har et stort ordforråd,det gør det naturligt lettere for jer at forstå hende og også at give hende forskellige forklaringer, som hun forstår :)
Det er helt normalt at børn har problemer med det der kaldes sproglyde. Altså at de har svært ved at udtale visse ord rigtigt. Det kan f.eks. være at barnet har svært ved at sige kop og siger top i stedet, eller at barnet har svært ved at sige S og derfor bliver sne til ne. For mange børn er det ikke kun enkelte lyde, men også kombinationen af lyde der er svær, - så jeres datter f.eks. kan have svært ved ordet sne, fordi kombinationen af sn er svær, men hun kan godt sige s alene eller sige f.eks. se.
At barnet har svært ved visse sproglyde kan skyldes mange forskellige ting. Det kan f.eks. være fordi nogle af de muskler som indgår i talebevægelserne ikke er helt modnet og barnet lærer det stille og roligt i takt med at det bliver ældre.
En talepædagog fortalte mig engang, at det ofte vil være sådan at de ord, som barnet har lært først, i en periode vil blive ved med at være udtalt forkert, men de nye ord bliver udtalt rigtigt. Man kan således godt opleve at barnet i en længere periode bliver ved med at sige ne i stedet for sne, men godt kan se saft, sol, sur eller f.eks. snue andre ord der begynder med s eller sn - fordi det tager tid at ændre på det, som er indlært forkert. Og det vigtigste er at man fornemmer at der sker en udvikling med sproget og at barnet har lyst til at bruge sproget.
Derfor er det også vigtigt ikke at presse jeres datter til at sige ordet korrekt. Du skal f.eks. ikke sige "det hedder ikke ne, men sne, kan du sige ssssne" eller lignende. Men du må gerne gentage ordet korrekt. Når hun f.eks. siger "ne" så kan du vise at du forstår hvad hun siger og gentage ordet korrekt "ja det er sne", og gerne flere sætninger, så hun hører ordet sne flere gange "sneen er hvid", "det er koldt, når det sner", "skal vi lege med sneen?" osv.
Det er vigtigt at du netop ved at gentage ordene korrekt lader hende hører ordene brugt og sagt igen og igen og på den måde hører, hvad det hedder korrekt.
Det anbefales ikke at man selv arbejder med barnets sproglyde, før dette foregår i et samarbejde med en talepædagog. Man vil ofte først kontakte en talepædagog, når barnet er 2.5-3 år gammel - ofte sker det først i børnehaven.
Der er tilknyttet talepædagog til alle institutioner i Danmark og du kan derfor spørge i vuggestuen, om de mener det er relevant. Du kan også altid selv ringe til talepædagogen og drøfte det og hvornår I evt. skal gøre noget.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske