Svar: Udtale af ord - hvornår?

28. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at jeres datter er så god til at tale og har et stort ordforråd,det gør det naturligt lettere for jer at forstå hende og også at give hende forskellige forklaringer, som hun forstår :)

Det er helt normalt at børn har problemer med det der kaldes sproglyde. Altså at de har svært ved at udtale visse ord rigtigt. Det kan f.eks. være at barnet har svært ved at sige kop og siger top i stedet, eller at barnet har svært ved at sige S og derfor bliver sne til ne. For mange børn er det ikke kun enkelte lyde, men også kombinationen af lyde der er svær, - så jeres datter f.eks. kan have svært ved ordet sne, fordi kombinationen af sn er svær, men hun kan godt sige s alene eller sige f.eks. se.

At barnet har svært ved visse sproglyde kan skyldes mange forskellige ting. Det kan f.eks. være fordi nogle af de muskler som indgår i talebevægelserne ikke er helt modnet og barnet lærer det stille og roligt i takt med at det bliver ældre.

En talepædagog fortalte mig engang, at det ofte vil være sådan at de ord, som barnet har lært først, i en periode vil blive ved med at være udtalt forkert, men de nye ord bliver udtalt rigtigt. Man kan således godt opleve at barnet i en længere periode bliver ved med at sige ne i stedet for sne, men godt kan se saft, sol, sur eller f.eks. snue andre ord der ...

Annonce

... begynder med s eller sn - fordi det tager tid at ændre på det, som er indlært forkert. Og det vigtigste er at man fornemmer at der sker en udvikling med sproget og at barnet har lyst til at bruge sproget.

Derfor er det også vigtigt ikke at presse jeres datter til at sige ordet korrekt. Du skal f.eks. ikke sige "det hedder ikke ne, men sne, kan du sige ssssne" eller lignende. Men du må gerne gentage ordet korrekt. Når hun f.eks. siger "ne" så kan du vise at du forstår hvad hun siger og gentage ordet korrekt "ja det er sne", og gerne flere sætninger, så hun hører ordet sne flere gange "sneen er hvid", "det er koldt, når det sner", "skal vi lege med sneen?" osv.

Det er vigtigt at du netop ved at gentage ordene korrekt lader hende hører ordene brugt og sagt igen og igen og på den måde hører, hvad det hedder korrekt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det anbefales ikke at man selv arbejder med barnets sproglyde, før dette foregår i et samarbejde med en talepædagog. Man vil ofte først kontakte en talepædagog, når barnet er 2.5-3 år gammel - ofte sker det først i børnehaven.

Der er tilknyttet talepædagog til alle institutioner i Danmark og du kan derfor spørge i vuggestuen, om de mener det er relevant. Du kan også altid selv ringe til talepædagogen og drøfte det og hvornår I evt. skal gøre noget.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder