Brev:
Udtale af ord - hvornår?
28. januar 2013
Alder:
2 år, 4 mdr.
Udtale af ord - hvornår?
Hej Helen
Min datter begyndte for alvor at lære ord julen 2011/2012 og brugte så 2012 på at blive (i vores øjne) utroligt dygtig til at snakke. Hun sagde f.eks. i dag - "Mor du tænde den røde lampe for mig holder øje med XX (lillesøster)".
Det er skønt at hun er så god til at snakke for det gør bare så mange ting nemmere.
Men jeg har et spørgsmål - jeg har lagt mærke til at hun ikke er særligt god til at udtale bl.a. s og k. Så hun siger "ne" (ikke sne) og "nap" (ikke knap). Derudover har hun nogle enkelte ord hun kalder noget forkert f.eks. dodarner (tallerken) men det går jeg ud fra går over af sig selv - hun kan faktisk godt sige tallerken hvis man beder hende gentage ordet.
Men skal vi (og i så fald hvornår) foretage os noget ifht. de manglende konsonanter. Er det noget som normalt kommer med alderen eller noget vi skal prøve at sætte fokus på? Jeg prøver nogle gange at få hende til at sige f.eks. Ssssssne men bryder mig heller ikke om at gå og rette på hende når hun siger noget. Hun er vores første barn så har ikke noget at sammenligne med. Synes som sagt hun virker meget langt fremme ifht. venners børn mht. ordforråd men er usikker på om vi skal foretage os noget nu mht. udtalen.
På forhånd tak
En mor