Udtale af ord - hvornår?

28. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Udtale af ord - hvornår?

Hej Helen

Min datter begyndte for alvor at lære ord julen 2011/2012 og brugte så 2012 på at blive (i vores øjne) utroligt dygtig til at snakke. Hun sagde f.eks. i dag - "Mor du tænde den røde lampe for mig holder øje med XX (lillesøster)".

Det er skønt at hun er så god til at snakke for det gør bare så mange ting nemmere.
Men jeg har et spørgsmål - jeg har lagt mærke til at hun ikke er særligt god til at udtale bl.a. s og k. Så hun siger "ne" (ikke sne) og "nap" (ikke knap). Derudover har hun nogle enkelte ord hun kalder noget forkert f.eks. dodarner (tallerken) men det går jeg ud fra går over af sig ...

Annonce

... selv - hun kan faktisk godt sige tallerken hvis man beder hende gentage ordet.

Men skal vi (og i så fald hvornår) foretage os noget ifht. de manglende konsonanter. Er det noget som normalt kommer med alderen eller noget vi skal prøve at sætte fokus på? Jeg prøver nogle gange at få hende til at sige f.eks. Ssssssne men bryder mig heller ikke om at gå og rette på hende når hun siger noget. Hun er vores første barn så har ikke noget at sammenligne med. Synes som sagt hun virker meget langt fremme ifht. venners børn mht. ordforråd men er usikker på om vi skal foretage os noget nu mht. udtalen.

På forhånd tak

En mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os