Svar: Urolige aftener - 3 mdr.
26. januar 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Som du har læst, så er det nomalt at børn i din datters alder sover sent om aftenen og det lyder hos jer, som om at denne rytme har fungerer godt, lige indtil for en uges tid siden ...
Der er to ting som umiddelbart falder mig ind. Det ene er at du fortæller at hun ofte står op på forskellige tidspunkter. Nogle gange er kl 8, andre gange er den 9.30 og jeg tænker at du godt, med den alder hun har nu, må begynde at vække hende om morgenen, netop for at få en god rytme fra morgenstunden.
Hvis hun har et fast stå op tidspunkt, så bliver det lettere at få hende kørt ind til en fast formiddagslur, en middagslur og en powernap og det vil højst sandsynligvis gøre at hun ikke bliver for overtræt om aftenen og bedre kan kapere alle oplevelserne om dagen. En god rytme starter således om morgenen og ikke om aftenen:)
Når du vækker hende, så skal du gøre det nænsomt og stille og roligt. Kærtegne hende, tale blidt til hende, evt. skifte hende og derefter amme hende og på den måde se om du kan få hende til at vågne stille og roligt op. Så dagen f.eks. begynder senest kl 8 :)
Det andet jeg tænker er, at der jo også sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt lige nu både motorisk og mentalt. Hun får nu en bedre fornemmelse for rum og omgivelser, hun er meget opmærksom på hvem der er i rummet, hvem der kommer og går, hun er bevidst om hvorvidt hun er hjemme eller ude, om hun holdes i favn af mor eller en fremmed. Hun har en stor lyst til at oplve, men er også følsom overfor nye indtryk og vil ofte helst opleve, hvis hun kan være på mors eller fars favn imens. Derfor vil børn i denne alder ofte virke lidt klyngende om aftenen og vil tydeligt protesterer, når vi forsøger at lægge dem fra os. Dt er en periode hvor hun har det bedst, hvis hun får lov til at "være hos".
Hun kan også være mere sulten nu. Det er ikke usædvanligt at børn i denne alder vil have behov for at få ekstra amninger eller en ekstra flaske. De vil virke mere søgende og det er helt okay, at de lige nu sætter deres mælkeindtag lidt op. Mange børn vil faktisk have tendens til at slatspise lidt i løbet af dagen og har så ekstra behov for at få mælk om aftenen, og det kan være en god idé at prøve med ekstra mælk netop nu.
Motorisk bliver hun stærkere - hun holder hovedet selv, begynder at følge en genstand med øjnene. Hun ligger ikke længere stille, men virker mere livlig og flytter mere og mere på sig, begynder at trille bevidst. Hun er meget fokuseret på dit ansigt og dit hår og kan f.eks. også kikke intenst på en halskæde du har på. Hun begynder at udvikle sit verbale repertoire og kan gurgle højt og begynder måske også at lave skrige-lyde. Hun reagerer forskelligt overfor forskellige mennesker - smiler mere til jer, som hun kender, græder måske, hvis der kommer en fremmed, hun reagere på at nogen har skæg, briller osv.
Og netop i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil de naturligt ofte blive lidt overtrætte og overstimulerede og dermed ekstra grædende sidst på dagen. Der er ofte tale om en periode og det går over igen og det bedste I kan gøre er at bevare roen og så trøste hende, være der for hende og give hende masser af fysisk kontakt og nærhed.
Nogle gange kan hun blive så ked af det at I er nødt til at gå afsides med hende, lægge jer i dobbeltsengen, give hende mælk og på den måde få hende til at koble helt fra, lukke af for verden og alle oplevelserne.
Læs gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske