Svar: Urolige aftener - 3 mdr.

26. januar 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Signe

Tak for dit brev :)

Som du har læst, så er det nomalt at børn i din datters alder sover sent om aftenen og det lyder hos jer, som om at denne rytme har fungerer godt, lige indtil for en uges tid siden ...

Der er to ting som umiddelbart falder mig ind. Det ene er at du fortæller at hun ofte står op på forskellige tidspunkter. Nogle gange er kl 8, andre gange er den 9.30 og jeg tænker at du godt, med den alder hun har nu, må begynde at vække hende om morgenen, netop for at få en god rytme fra morgenstunden.

Hvis hun har et fast stå op tidspunkt, så bliver det lettere at få hende kørt ind til en fast formiddagslur, en middagslur og en powernap og det vil højst sandsynligvis gøre at hun ikke bliver for overtræt om aftenen og bedre kan kapere alle oplevelserne om dagen. En god rytme starter således om morgenen og ikke om aftenen:)

Når du vækker hende, så skal du gøre det nænsomt og stille og roligt. Kærtegne hende, tale blidt til hende, evt. skifte hende og derefter amme hende og på den måde se om du kan få hende til at vågne stille og roligt op. Så dagen f.eks. begynder senest kl 8 :)

Det andet jeg tænker er, at der jo også sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt lige nu både motorisk og mentalt. Hun får nu en bedre fornemmelse for rum og omgivelser, hun er meget opmærksom på hvem der er i rummet, hvem der kommer og går, hun er bevidst om hvorvidt hun er hjemme eller ude, om hun holdes i favn af mor eller en fremmed. Hun har en stor lyst til at oplve, men er også følsom overfor nye indtryk og vil ofte helst opleve, hvis hun kan være på mors eller fars favn imens. Derfor vil børn i denne alder ofte virke lidt klyngende om aftenen og vil tydeligt protesterer, når vi forsøger at lægge dem fra os. Dt er en periode hvor hun har det bedst, hvis ...

Annonce

... hun får lov til at "være hos".

Hun kan også være mere sulten nu. Det er ikke usædvanligt at børn i denne alder vil have behov for at få ekstra amninger eller en ekstra flaske. De vil virke mere søgende og det er helt okay, at de lige nu sætter deres mælkeindtag lidt op. Mange børn vil faktisk have tendens til at slatspise lidt i løbet af dagen og har så ekstra behov for at få mælk om aftenen, og det kan være en god idé at prøve med ekstra mælk netop nu.

Motorisk bliver hun stærkere - hun holder hovedet selv, begynder at følge en genstand med øjnene. Hun ligger ikke længere stille, men virker mere livlig og flytter mere og mere på sig, begynder at trille bevidst. Hun er meget fokuseret på dit ansigt og dit hår og kan f.eks. også kikke intenst på en halskæde du har på. Hun begynder at udvikle sit verbale repertoire og kan gurgle højt og begynder måske også at lave skrige-lyde. Hun reagerer forskelligt overfor forskellige mennesker - smiler mere til jer, som hun kender, græder måske, hvis der kommer en fremmed, hun reagere på at nogen har skæg, briller osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og netop i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil de naturligt ofte blive lidt overtrætte og overstimulerede og dermed ekstra grædende sidst på dagen. Der er ofte tale om en periode og det går over igen og det bedste I kan gøre er at bevare roen og så trøste hende, være der for hende og give hende masser af fysisk kontakt og nærhed.

Nogle gange kan hun blive så ked af det at I er nødt til at gå afsides med hende, lægge jer i dobbeltsengen, give hende mælk og på den måde få hende til at koble helt fra, lukke af for verden og alle oplevelserne.

Læs gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder