Brev:
Vågner op til 15 gange hver nat - hjælp!
27. januar 2013
Alder:
10 mdr.
Vågner op til 15 gange hver nat - hjælp!
Hej Helen,
Jeg skriver da vi er mere end desperate. Vores søn vågner konsekvent hver aften/nat adskillige gange, og er nu også begyndt at stå ekstrem tidligt op. Det er vors barn nr.3 og derfor påvirker den manglende søvn hele familien, og nu er jeg også startet på arbejde igen.
Basisviden omkring vores søn: han har siden fødsel haft meget afbrudt nattesøvn, ca. spist for hver anden time døgnet rundt. Det med at spise ændrede sig løbende med at han blev ældre, bare ikke det med søvnen. Han blev ammet til han var ca.5 mdr., hvor jeg så gik over til flaske for at se om det kunne få ham til at sove mere sammenhængende, men nej. Han bruger sut, og det er det eneste jeg kan finde i din bog, som årsag til de mange opvågninger, men hvordan vender jeg en 10 mdr. af med sutten?
Han er/har været i seperationsfasen som du skriver om, men nu kan vi igen sagtens putte ham på eget værelse om aftenen. Han kommer ca. i seng mellem 18.30-19.30, så kan vi være oppe ved ham 2-4 gange inden vi går i seng kl.22, enten får han bare sutten eller bliver tilbudt vand i flaske, men han kan sagtens ligge og græde med sutten i munden. Og sådan fortsætter det så resten af natten, til vi står op lidt i 6.
Nogle nætter er jeg inde ved ham for hvert kvarter, og andre gange er det for hver time. I nat gav jeg ham en flaske mme kl.01, og så vågnede han først kl.3 igen, hvor jeg så igen kunne rende der inde med jævne mellemrum, men kl.4.20 kunne jeg ikke få ham til at sove videre, og stod så op med ham, for at han ikke skulle vække alle de andre.
Jeg fornemmer ikke at der er noget med ørerne - har fået det tjekket ved lægen, men hans seng er altid hævet i hovedenden alligevel. Han er god til at sove om dagen - står op kl.6, får mme i flaske efterfulgt af havregrød, kommer i dagpleje kl.7, og bliver her lagt ud ved 8-8.30 tiden og sover i 2 timer. Får frugt, boller, grød, rugbrød eller hvad der nu lige er, kommer ud at sove middagssøvn ved 12-12.30 tiden, og sover 1,5-2 timer. Får eftermiddagsmad i dagplejen, og bliver hentet ved 15 tiden. Fra vi kommer hjem og til han får aftensmad, kan jeg godt give ham frugt, en halv bolle eller flaske igen, ellers kan han ikke holde sig til aftensmaden kl.18. Til aftensmad spiser han f.eks. kartofler, grøntsager, pasta, kød, rugbrød og drikker vand til. Når han så kommer i seng, tager jeg som regel en 135 ml. flaske med op og giver ham ved hans seng, for derefter at lægge ham over og så lægger han sig som regel pænt til at sove.
Vi har nu forsøgt med at tage ham med i vores seng, hvilket har hjulpet et par gange, men ikke rigtig alligevel. Vi har også lavet et ekstraværelse, hvor jeg kan sove sammen med han, men han vågner alligevel.
Han er en glad dreng i god udvikling - han kravler og har gjort siden han var 8mdr., han går rundt ved tingen og er meget nysgerring på alt. Både mor og far kan sagtens putte og trøste, men om natten er det altid mor der tager tjansen.
Jeg ved virkelig ikke hvad vi skal gøre, men jeg kan ikke længere holde til det, da jeg nærmest ingen søvn får, og også skal være noget for de andre to drenge, samtidig med at gå på arbejde. Ydermere påvirker det vores forhold så meget nu, at det begynder at blive et problem. Håber virkelig at du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
"den fortvivlede"