Vågner op til 15 gange hver nat - hjælp!

27. januar 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Vågner op til 15 gange hver nat - hjælp!

Hej Helen,

Jeg skriver da vi er mere end desperate. Vores søn vågner konsekvent hver aften/nat adskillige gange, og er nu også begyndt at stå ekstrem tidligt op. Det er vors barn nr.3 og derfor påvirker den manglende søvn hele familien, og nu er jeg også startet på arbejde igen.

Basisviden omkring vores søn: han har siden fødsel haft meget afbrudt nattesøvn, ca. spist for hver anden time døgnet rundt. Det med at spise ændrede sig løbende med at han blev ældre, bare ikke det med søvnen. Han blev ammet til han var ca.5 mdr., hvor jeg så gik over til flaske for at se om det kunne få ham til at sove mere sammenhængende, men nej. Han bruger sut, og det er det eneste jeg kan finde i din bog, som årsag til de mange opvågninger, men hvordan vender jeg en 10 mdr. af med sutten?

Han er/har været i seperationsfasen som du skriver om, men nu kan vi igen sagtens putte ham på eget værelse om aftenen. Han kommer ca. i seng mellem 18.30-19.30, så kan vi være oppe ved ham 2-4 gange inden vi går i seng kl.22, enten får han bare sutten eller bliver tilbudt vand i flaske, men han kan sagtens ligge og græde med sutten i munden. Og sådan fortsætter det så resten af natten, til vi står op lidt i 6.

Nogle nætter er jeg inde ved ham for hvert kvarter, og andre gange er det for hver time. I nat gav jeg ham en flaske mme kl.01, og så vågnede han først kl.3 igen, hvor jeg så igen kunne rende der inde med jævne mellemrum, men kl.4.20 kunne jeg ikke få ham til at sove videre, og stod så op med ham, for at han ikke skulle vække alle de andre.

Jeg fornemmer ikke at der er noget med ørerne - har fået det tjekket ved lægen, men hans seng ...

Annonce

... er altid hævet i hovedenden alligevel. Han er god til at sove om dagen - står op kl.6, får mme i flaske efterfulgt af havregrød, kommer i dagpleje kl.7, og bliver her lagt ud ved 8-8.30 tiden og sover i 2 timer. Får frugt, boller, grød, rugbrød eller hvad der nu lige er, kommer ud at sove middagssøvn ved 12-12.30 tiden, og sover 1,5-2 timer. Får eftermiddagsmad i dagplejen, og bliver hentet ved 15 tiden. Fra vi kommer hjem og til han får aftensmad, kan jeg godt give ham frugt, en halv bolle eller flaske igen, ellers kan han ikke holde sig til aftensmaden kl.18. Til aftensmad spiser han f.eks. kartofler, grøntsager, pasta, kød, rugbrød og drikker vand til. Når han så kommer i seng, tager jeg som regel en 135 ml. flaske med op og giver ham ved hans seng, for derefter at lægge ham over og så lægger han sig som regel pænt til at sove.

Vi har nu forsøgt med at tage ham med i vores seng, hvilket har hjulpet et par gange, men ikke rigtig alligevel. Vi har også lavet et ekstraværelse, hvor jeg kan sove sammen med han, men han vågner alligevel.

Han er en glad dreng i god udvikling - han kravler og har gjort siden han var 8mdr., han går rundt ved tingen og er meget nysgerring på alt. Både mor og far kan sagtens putte og trøste, men om natten er det altid mor der tager tjansen.

Jeg ved virkelig ikke hvad vi skal gøre, men jeg kan ikke længere holde til det, da jeg nærmest ingen søvn får, og også skal være noget for de andre to drenge, samtidig med at gå på arbejde. Ydermere påvirker det vores forhold så meget nu, at det begynder at blive et problem. Håber virkelig at du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
"den fortvivlede"

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder