Svar: Tigerspring? Hvad stiller jeg op?
23. januar 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtigt, at der udviklingsmæssigt sker meget med din datter lige nu og når børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så oplever man ofte at de får svært ved at sove, svært ved at spise og at dagen nogle gange bare ikke rigtigt fungerer ...
Rent fysisk er din datter mere robust nu. Hendes skuldre, brystkasse, mave og hofter er stærke nok til, at hun kan sidde alene, selv om det kun er kortvarigt. Og det skal du udnytte - lad hende sidde på din arm, når I er nogen steder, når I er ude at handle, når I går rundt derhjemme. Hun vil ofte elske at sidde der og følge med, samtidig med at hun får tæt kontakt.
Lad hende også sidde op i barnevognen, når du går tur med hende - f.eks. inden hun skal sove til middag. Det at sidde selv, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet kan være rigtig rart og hun bliver fyldt op med en masse stimuli og kan sove bedre derefter.
Lad hende sidde i høj stol, sidde med mad i hånden, gumle, udforske og øve sig selv mundmotorisk. Det er vigtigt for hendes lyst til at spise mere og mere og en god måde at få hende lidt væk fra brystet på.
Det er tid til nye lege og især lyd-lege vil interessere hende. De lyde, hun bruger, er især konsonanter som g, k, l og d, og lige i denne alder er de tit sat sammen med a, så hun siger ga-ga-da-da. Prøv at hjælpe hende til at pludre i en kæde af lange sætninger hvor I skiftes til at sige lyde. Prøv også at bruge forskellige læbelyde som "pprr" eller lignende :)
Lad hende være i nærheden af dig, så hun kan se dig og høre dig. Hun kan sagtens ligge på et tæppe på gulvet imens du laver mad, hvor du kan pludre med hende og hun på den måde får din kontakt, samtidig med at hun også ligger for sig selv.
Prøv nye lege som "borte-tit", synge "lille Peter edderkop" eller "klappe-kage", hvor hun kan se hvad du gør og forsøge at følge dig og de fagter du laver. Ride ranke på skødet kan I også forsøge jer med nu.
Legetøj i denne alder er stadig at tumle med dig, lave lyde sammen med dig og i det hele taget kommunikere med dig. Men også store bolde der triller, øve at hun sidder imellem dine ben og I triller med en bold - det kan være bolde så store som badebolde eller mindre bolde, evt. med ting der bevæger sig indeni, bolde med vand. Du kan også købe aktivitetsbolde der kan åbnes og hvor der er ting inden i - det hele taget kan ting der kan åbnes og lukkes blive mere og mere spændende nu. Det samme kan et stykke bagepapir i hånden, der kan krølles og som knitrer - det kan optage hende lidt imens du laver mad og på den måde er I stadig sammen i køkkenet, hun i sin høje stol og du igang med noget praktisk :)
Prøv stadig at holde fast i en nogen lunde ens rytme dag for dag og prøv at holde antallet af amninger nede, så hun får mere og mere rigtig mad, mad der smager af noget og mad med masser af bid.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske