Svar: Tigerspring? Hvad stiller jeg op?

23. januar 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt, at der udviklingsmæssigt sker meget med din datter lige nu og når børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så oplever man ofte at de får svært ved at sove, svært ved at spise og at dagen nogle gange bare ikke rigtigt fungerer ...

Rent fysisk er din datter mere robust nu. Hendes skuldre, brystkasse, mave og hofter er stærke nok til, at hun kan sidde alene, selv om det kun er kortvarigt. Og det skal du udnytte - lad hende sidde på din arm, når I er nogen steder, når I er ude at handle, når I går rundt derhjemme. Hun vil ofte elske at sidde der og følge med, samtidig med at hun får tæt kontakt.

Lad hende også sidde op i barnevognen, når du går tur med hende - f.eks. inden hun skal sove til middag. Det at sidde selv, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet kan være rigtig rart og hun bliver fyldt op med en masse stimuli og kan sove bedre derefter.

Lad hende sidde i høj stol, sidde med mad i hånden, gumle, udforske og øve sig selv mundmotorisk. Det er vigtigt for hendes lyst til at spise mere og mere og en god måde at få hende lidt væk fra brystet på.

Det er tid til nye lege og især lyd-lege vil interessere hende. De lyde, hun bruger, er især konsonanter som g, k, l og d, og lige i denne alder er de tit sat sammen med a, så hun siger ga-ga-da-da. Prøv at hjælpe hende til at pludre i en kæde af lange sætninger hvor I skiftes til at sige lyde. Prøv også at bruge forskellige læbelyde som "pprr" eller ...

Annonce

... lignende :)

Lad hende være i nærheden af dig, så hun kan se dig og høre dig. Hun kan sagtens ligge på et tæppe på gulvet imens du laver mad, hvor du kan pludre med hende og hun på den måde får din kontakt, samtidig med at hun også ligger for sig selv.

Prøv nye lege som "borte-tit", synge "lille Peter edderkop" eller "klappe-kage", hvor hun kan se hvad du gør og forsøge at følge dig og de fagter du laver. Ride ranke på skødet kan I også forsøge jer med nu.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Legetøj i denne alder er stadig at tumle med dig, lave lyde sammen med dig og i det hele taget kommunikere med dig. Men også store bolde der triller, øve at hun sidder imellem dine ben og I triller med en bold - det kan være bolde så store som badebolde eller mindre bolde, evt. med ting der bevæger sig indeni, bolde med vand. Du kan også købe aktivitetsbolde der kan åbnes og hvor der er ting inden i - det hele taget kan ting der kan åbnes og lukkes blive mere og mere spændende nu. Det samme kan et stykke bagepapir i hånden, der kan krølles og som knitrer - det kan optage hende lidt imens du laver mad og på den måde er I stadig sammen i køkkenet, hun i sin høje stol og du igang med noget praktisk :)

Prøv stadig at holde fast i en nogen lunde ens rytme dag for dag og prøv at holde antallet af amninger nede, så hun får mere og mere rigtig mad, mad der smager af noget og mad med masser af bid.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og vil også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig