Svar: Rod i det hele

18. januar 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med tilbage - Og hvor dejligt at høre at du har flere af mine bøger :)

De fleste børn vil i 10 måneders alderen trives med to flasker i døgnet - svarende til 400 ml mme. Disse flasker kan ligge inden middagslur og inden putning om aftenen eller kan ligge aften og sen aften. Og hvordan de ligger bedst hos jer, må I prøve at vurdere.

Det er vigtigt at jeres dreng nu lærer at sove uden at have flaske i munden. Om formiddagen skal han slet ikke have mælk, inden middagsluren kan han få flaske eller mælk af kop - det afhænger af hvor I vil ligge de to flasker. Det der er vigtigt er at han falder i søvn uden flasken - så han ikke er afhængig af at have noget i munden for at sove. De to gange hvor han får flaske er det vigtigt at han får sin flaske, men slipper den, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Han skal altså have den, men den skal fjernes lige inden han sover helt.

Hvis I lige nu skønner at han vil have brug for 3 flasker i døgnet, så er det okay i en overgang - men sørg for at han ikke får mere end 400 ml i alt. Det vil sige at han f.eks. kan få 100 ml inden middagslur, 200 ml inden putning om aftenen og 100 ml inden natten.

Derudover er det vigtigt at hans indtag af mad sikrer hans behov i løbet af dagen og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, sødmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden flaske

Frokost 11.30: Rugbrødshapere og grøntsagsmos, suppleres med kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Tilbydes kop med mælk og en banan eller tilbydes 100 ml af en flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, spaghetti med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen .. hvad I nu spiser. Der skal være mos og mad i stykker. Vand eller sødmælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet.

Flaske ca 200 ml og puttes til natten ca kl 20 som nu.

Sen aften eller først på natten 23-01: Evt flaske med 100 ml og sover videre uden yderligere mælk.

Separationsfasen spiller ind lige nu, som du også har læst om. Det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd ...

Annonce

... og han er også startet i dagpleje og er derfor adskilt fra jer i løbet af dagen. Det betyder at han ikke længere får samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.

Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at du i denne periode sætter dig hos ham og giver ham den kontakt og nærhed, som han har behov for, så han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.

Det er meget vigtigt at du lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan du skal handle.

Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge i sengen, men stå ved ham, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Og altså være der, så han lige får den nærhed og hjælp han har brug for, for at give slip på dagen. Andre gange er han utryg og har brug for at komme op i favn, finde roen for derefter at blive puttet igen. Han skal ikke ligge i sin seng og være dybt ulykkelig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en god idé at arbejde på at han falder i søvn, der hvor du ønsker han skal sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng og du så senere flytter ham over i sengen, så risikerer du at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.

Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.

Med hensyn til protester ved puslebordet, så er det helt normalt for alderen og det vil være en rigtig god idé at du inddrager ham. Du kan f.eks. lade ham løfte numsen selv, når bleen lægges under - en lille kommando som "løft numsen skat" vil han godt kunne forstå. Du kan også lade ham selv prøve at komme lidt salve eller creme på, når han er vasket for neden og du kan lade ham holde cremetuben til I er klar til det. Det kan også være en rigtig god idé at bruge buksebleer som "up & go", der trækkes op og ned. Når han kun har tisset kan bleen skiftes stående og han behøver således ikke ligge på puslebordet. Det kan gøre at han bedre accepterer at ligge der, når han har afføring og er nødt til at blive vasket.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi