Rod i det hele

18. januar 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Rod i det hele

Kære Helen.

I skrivende stund synes alting at være gået i hårknude, mit overskud og min energi er langt under nul, og jeg har svært ved at overskue dagligdagen, som det er pt.

Vores søn som nu er 10 måneder vågner virkelig mange gange om natten, han sover overhovedet ikke igennem, som han burde i denne alder og vi er nok oppe et sted mellem 3-7 gange om natten. Er virkelig ødelagt og i dårlig psykisk balance pga. Manglende og aubrudt søvn.

Synes det eskalerede efter Sundhedsplejersken var på 8 mdr. Besøg og sagde vi skulle til at få vendt ham af med natflasken, som han plejede at få et sted mellem halv to og halv fire om natten.
Det skyndte vi os så at få gjort, og så startede kaos! Fik af vide at dette ville ta en uges tid, men nu har det taget to måneder, og det er ved at nedbryde os totalt.
Snakkede med en anden Sundhedsplejerske om at gi ham naflasken igen, da vi havde forsøgt os med det en enkelt nat, og vi kunne mærke stor forskel. Han sov bedre, var mere frisk om morgenen og hun sagde at det ku godt være at vi skulle fortsætte med den lidt endnu.

Så blev han desværre syg med opkast og diarre og er har været det den sidste uges tid. Det har selvfølgelig ikke gjort situation en bedre.

Vi var lige startet indkøring i dagpleje, og håber på at tiden og rytmen her kan give noget mere fast.

Rent motorisk sker der mange ting. Han kravlede da dan var 8 1/2 måned og nu har han lige taget sine første skridt.

Han er også begyndt at forme enkelte ord og hans første tænder er først på vej nu.
Han er super svær at få til at sove om dagen uden flaske, medmindre vi sidder med ham på skødet og vugger ham lidt, både her og i dagplejen.
Han bliver decideret hysterisk og helt opløst af gråd, hvis vi prøver andre metoder. Har vist prøvet dem alle efterhånden.

Jeg har svært ved at takle hans gråd, når det når til det punkt, det ødelægger mig indeni, fordi jeg tror at det skader ham at græde så meget, at jeg svigter ham... er selv blevet svigtet som barn, og ja, får hjælp og er opmærksom på ...

Annonce

... det.

Og når han græder så hysterisk og hjerteskærende, er jeg tilbøjelig til at ta ham op og trøste. Her falder han så ofte i søvn i mine arme, hvorefter jeg som regel kan putte ham i hans egen seng.

Er meget i tvivl om hvor meget jeg skal lade ham græde, altså om der er et reelt behov, eller han bare er hysterisk?

Aftenputningen er som regel ikke det store problem, han får aftensmad ca.18.00
Go nat grød og flaske mellem kl.19.30-20.00 og her falder han nogen gange i søvn med flasken, andre gange tror han han skal lege, og hopper lidt rundt i sengen, ind til han overgiver sig. I denne tid går jeg lidt frem og tilbage, hvor jeg flere gange lægger ham ñed igen.
Han har altid været go til at sove mellem kl.20 til kl.1-2 stykker, så her sover han jo
t godt stræk på 5-6 timer.

Han vågner næsten altid mellem kl.5-6 og så er der ikke mere søvn at hente der-men det er også det tidspunkt vi vil stå op på normalt, når vi skal afsted om morgenen, hvis han da for pokker bare ku sove mere stabilt om natten.
Han har en del motorisk uro for tiden, og vågner tit i mærkværdige stillinger, men det kan man vel ik gøre så meget ved?

Tænker at seperationsfasen også spiller sit pus i øjeblikket, han er meget morsyg for tiden og meget krævende.

En anden ting er, at når han skal ha ble, eller tøj af og på, er det en kamp hver gang, da han bliver hysterisk og ulykkelig over at skulle ligge ned. Medmindre vi kan aflede ham med sang eller legetøj. Særligt problematisk når han har skidt, da han lige pludselig, synes han skal vende sig, og han er super hurtig og stærk. Også her har vi prøvet det meste.
Jeg tænker dog om dette er normalt??

Jeg har tre af dine bøger og læser jævnligt i dem, men det fungere alligevel bare ikke rigtigt - og jeg er tilbøjelig til at sige til mig selv, at det er ikke barnet, men forældrene, der skal rette op på tingene, men ved virkelig ikke hvordan lige nu - tror godt jeg kender nogle af svarene, men håber alligevel at du kan gi mig nogle nyttige redskaber?

Mange trætte hilsner herfra :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder