Svar: Tigerspring 8 uger
4. januar 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Mia
Tak for dit brev :) Og dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar.
Det lyder som om at du har en meget god fornemmelse af at flere ting spiller ind hos jer. Der sker udviklingsmæssigt meget med jeres lille pige, du fornemmer at din mælk måske ændrer lidt smag, hendes spise- og sovemønster ændrer sig, hun er begyndt at blive mere bevidst, smiler mere, kikker længere tid og mere intenst ...Og det er alt sammen super dejligt.
Netop i 8-10 ugers alderen oplever mange forældre at deres børn bliver mere bevidste og langt mere intense i deres kontakt, men også gråden kan ændre sig. Hun græder anderledes, det bliver nogle gange lidt lettere at skelne, hvad gråden handler om. Hendes signaler bliver lidt tydeligere og hun er lidt lettere at aflæse. Og samtidig vil du også nogle gange opleve, at hun bare bliver ked af det, der skal ikke så meget til, så bliver hun overvældet af verden og alle de nye stimuli hun får.
Du fortæller at du er opmærksom på at amme hende to gange mellem hver lur, men at hun nogle gange har svært ved at finde ud af brystet inden lur og derfor også sover kortvarigt. Nogle gange kan det være en rigtig god idé at du ammer hende i din seng, lægger dig med hende (som du gør om natten), nedrullede gardiner, lidt frisk kølig luft i værelset og så ammer hende i søvn. Det er okay, lad hende bare falde i søvn på denne måde, når hun ikke er ældre. Det kan netop være det, som gør at hun kan give slip på alle oplevelser og overgive sig til søvnen.
Hun har stadig ikke evnen til at lukke lyde ude og hører alt omkring sig. Derfor er det vigtigt og godt at hjælpe til ro i løbet af dagen. Det betyder at fjernsyn, radio osv. slukkes. At du evt. lader hende stå ud og sove middagslur, at du triller en tur med hende i barnevognen osv. men at tage hende med på cafe, i supermarkedet osv. måske er lidt for meget for hende lige nu ..
Jeg vil meget anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg uge for uge og måned for måned beskriver den udvikling din datter går igennem - fra nu og til hun er 3 år gammel. Især med fokus på følelser og behov.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske