Svar: Tigerspring 8 uger

4. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mia

Tak for dit brev :) Og dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar.

Det lyder som om at du har en meget god fornemmelse af at flere ting spiller ind hos jer. Der sker udviklingsmæssigt meget med jeres lille pige, du fornemmer at din mælk måske ændrer lidt smag, hendes spise- og sovemønster ændrer sig, hun er begyndt at blive mere bevidst, smiler mere, kikker længere tid og mere intenst ...Og det er alt sammen super dejligt.

Netop i 8-10 ugers alderen oplever mange forældre at deres børn bliver mere bevidste og langt mere intense i deres kontakt, men også gråden kan ændre sig. Hun græder anderledes, det bliver nogle gange lidt lettere at skelne, hvad gråden handler om. Hendes signaler bliver lidt tydeligere og hun er lidt lettere at aflæse. Og samtidig vil du også nogle gange opleve, at hun bare bliver ked af det, der skal ikke så meget til, så bliver hun overvældet af verden og alle de nye stimuli hun får.

Du fortæller at du er opmærksom på at amme hende to gange mellem hver lur, men at hun nogle gange har svært ved at finde ud af ...

Annonce

... brystet inden lur og derfor også sover kortvarigt. Nogle gange kan det være en rigtig god idé at du ammer hende i din seng, lægger dig med hende (som du gør om natten), nedrullede gardiner, lidt frisk kølig luft i værelset og så ammer hende i søvn. Det er okay, lad hende bare falde i søvn på denne måde, når hun ikke er ældre. Det kan netop være det, som gør at hun kan give slip på alle oplevelser og overgive sig til søvnen.

Hun har stadig ikke evnen til at lukke lyde ude og hører alt omkring sig. Derfor er det vigtigt og godt at hjælpe til ro i løbet af dagen. Det betyder at fjernsyn, radio osv. slukkes. At du evt. lader hende stå ud og sove middagslur, at du triller en tur med hende i barnevognen osv. men at tage hende med på cafe, i supermarkedet osv. måske er lidt for meget for hende lige nu ..

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil meget anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg uge for uge og måned for måned beskriver den udvikling din datter går igennem - fra nu og til hun er 3 år gammel. Især med fokus på følelser og behov.

Fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor