Svar: At spise selv - hvornår?
2. januar 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :) Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt med og "følger bogen" omkring det at spise selv. Det er super fint at I lige nu vælger at give ham et par hapsere af gangen, som han selv spiser. Det er rigtig fint at I ikke bruger tallerkenen, fordi I fornemmer at han bliver ukoncentreret af det - det er lige sådan det skal være :)
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen nyde at sidde med noget i hånden, gumle på det, opbløde det med spyt, smage og fornemme. Det styrker dem rigtig godt mundmotorisk og giver den en god følelse af at kunne selv og styre tingenes gang.
I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn begynde at spise brødhapser, godt kogte pastaskruer, små bidder af en frikadelle eller lignende. I starten har de brug for hjælp fra os, men stille og roligt vil de mestre det selv. I starten tager de med tre fingre - pegefinger, langefinger og tommelfinger, men stille og roligt udvikles deres pincetgreb, så de i 9-10 måneders alderen begynder at kunne spise med tommel og pegefinger.
I 9-10 måneders alderen vil man ofte også med held kunne introducere en gaffel. I starten skal du komme made på gaflen og den søn vil tage den af og komme den fra gaflen og ind i munden, men stille og roligt vil han lære at spise maden direkte fra gaflen og stille og roligt vil han også lære selv at stikke maden på gaflen, før den føres ind i munden - her er han sandsynligvis omkring 10-11 måneder gamle. Igen er der jo stor forskel på børn, så nogle kan langt før, andre senere.
Det er betydeligt lettere at spise med gaffel end med ske, fordi maden bliver siddende på gaflen. Det er nemlig sådan at børn ofte, når de spiser, vil dreje i deres håndled, når maden føres til munden og det betyder at når de spiser med ske, så kommer skeen til at vende på hovedet og maden ryger af, før den rammer munden. De fleste børn vil derfor først kunne mestre at spise rigtigt at ske omkring 16 måneders alderen - igen er nogle gode til det langt før og andre skal have lidt mere tid. Jeg har mødt enkelte børn der i en alder af 7 måneder mestrerede fuldstændig at spise med gaffel, jeg har mødt børn der i en alder af 10 måneder mestrerede at spise med ske - men så hurtigt går det normalt ikke :)
Det kan være en fordel at servere maden af ensfarvede tallerkener, når I atter begynder på dette. Netop fordi det så er maden der er i fokus og ikke tegningerne af biler, blomster, figurer eller andet ... Det vil også være en fordel, når han bliver ældre at vælge en tallerken opdelt i rum, så I kan lægge lidt forskelligt mad i hvert rum og lade ham selv vælge, hvad han vil spise :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", som giver et rigtig godt indblik i hvad børn skal kunne hvornår og hvorfor de nogle gange gør som de gør - hvad er det de vil fortælle os med deres handlinger :) Der sker rigtig meget med jeres dreng lige nu ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske