Svar: At spise selv - hvornår?

2. januar 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Tak for dit brev :) Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt med og "følger bogen" omkring det at spise selv. Det er super fint at I lige nu vælger at give ham et par hapsere af gangen, som han selv spiser. Det er rigtig fint at I ikke bruger tallerkenen, fordi I fornemmer at han bliver ukoncentreret af det - det er lige sådan det skal være :)

De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen nyde at sidde med noget i hånden, gumle på det, opbløde det med spyt, smage og fornemme. Det styrker dem rigtig godt mundmotorisk og giver den en god følelse af at kunne selv og styre tingenes gang.

I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn begynde at spise brødhapser, godt kogte pastaskruer, små bidder af en frikadelle eller lignende. I starten har de brug for hjælp fra os, men stille og roligt vil de mestre det selv. I starten tager de med tre fingre - pegefinger, langefinger og tommelfinger, men stille og roligt udvikles deres pincetgreb, så de i 9-10 måneders alderen begynder at kunne spise med tommel og pegefinger.

I 9-10 måneders alderen vil man ofte også med held kunne introducere en gaffel. I starten skal du komme made på gaflen og den søn vil tage den af og komme den fra gaflen og ind i munden, men stille og roligt vil han lære at spise maden direkte fra gaflen og stille og roligt vil han også lære selv at stikke maden på gaflen, før den føres ind i munden - her er han sandsynligvis omkring 10-11 måneder gamle. Igen er der jo stor ...

Annonce

... forskel på børn, så nogle kan langt før, andre senere.

Det er betydeligt lettere at spise med gaffel end med ske, fordi maden bliver siddende på gaflen. Det er nemlig sådan at børn ofte, når de spiser, vil dreje i deres håndled, når maden føres til munden og det betyder at når de spiser med ske, så kommer skeen til at vende på hovedet og maden ryger af, før den rammer munden. De fleste børn vil derfor først kunne mestre at spise rigtigt at ske omkring 16 måneders alderen - igen er nogle gode til det langt før og andre skal have lidt mere tid. Jeg har mødt enkelte børn der i en alder af 7 måneder mestrerede fuldstændig at spise med gaffel, jeg har mødt børn der i en alder af 10 måneder mestrerede at spise med ske - men så hurtigt går det normalt ikke :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en fordel at servere maden af ensfarvede tallerkener, når I atter begynder på dette. Netop fordi det så er maden der er i fokus og ikke tegningerne af biler, blomster, figurer eller andet ... Det vil også være en fordel, når han bliver ældre at vælge en tallerken opdelt i rum, så I kan lægge lidt forskelligt mad i hvert rum og lade ham selv vælge, hvad han vil spise :)

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", som giver et rigtig godt indblik i hvad børn skal kunne hvornår og hvorfor de nogle gange gør som de gør - hvad er det de vil fortælle os med deres handlinger :) Der sker rigtig meget med jeres dreng lige nu ... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre