Brev:
At spise selv - hvornår?
2. januar 2013
Alder:
9 mdr.
At spise selv - hvornår?
Kære Helen
Godt nytår :-) Jeg har lige et par hurtige spørgsmål.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår man kan forvente at børn kan spise selv med fingrene, og så med ske, gaffel og drikke selv af en kop?
Vores søn er ni måneder. Til alle måltider (pånær morgenmad) får han lov til at spise med fingrene.
Han kan spise f.eks pastaskruer og små bidder af bolle med pålæg. Det kniber stadig lidt med kogte katofler og grøntsager, og blød frugt som han ofte kommer til at mose mellem fingrene. Små rugbrødsstykker kræver også stadig øvelse, men nogle gange lykkes det.
Vi plejer kun at lægge et stykke foran ham (det er som om han ikke rigtigt kan overskue det, hvis der ligger for mange stykker mad) og vi bruger pt. ikke en tallerken, men lægger det bare på bordet, da han bare tager tallerknen og smider den på gulvet. Men er det bedre at vænne ham til tallerknen?
Han vil ofte ikke åbne munden, når vi mader ham med ske, men tager vi maden med vores egne fingre, åbner han gladeligt munden. Lidt sjovt, da vi jo ikke synes der er nogen forskel :-)
Venlig hilsen Rikke