Svar: Manglende udvikling?

28. november 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)

Det er altid rigtig svært at vurdere børns udvikling gennem en brevkasse og de normale rammer er meget vide ... Da du har en oplevelse af, at din datter er gået i stå, så synes jeg dog at du skal få hende set - f.eks. af lægen, sundhedsplejersken eller måske af en fysioterapeut. Der er i flere kommuner ansat en børnefysioterapeut, som kan vurdere barnets udvikling og som også kan give forskellige øvelser, hvis det skønnes nødvendigt.

Du nævner at din datter går på tæer og drejer i sine fødder, når hun står - og at hun har gjort sådan længe. Jeg tænker at det vil være relevant lige at få tjekket at hun ikke har problemer med sin hofte, er hypermobil eller andet, som naturligt kan påvirke hendes motorik.

Der kan faktisk være rigtig mange årsager til at børn går på tæer - men ofte er det helt uproblematisk og ...

Annonce

... barnet gør det normalt i en periode, fordi barnet øver netop at stå, finde ud af at holde balancen og finde ud af at gå. Men, når det er sagt, så er det vigtigt at din datter kan finde ud af komme ned på flad fod, at der ikke er tale om at hun f.eks. har en stramning af sine lægmuskler eller sener i hælen. Nogle børn går på tæer, fordi de har været i en gåstol - hvilket kan forsinke udvikling og nole børn går på tæer, fordi de har en sansemæssig forstyrrelse af fodsålen - altså at de føler det ubehageligt at træde med flad fod ... Her kan fysioterapeuten f.eks. gå ind og lave nogle børsteøvelser på barnets fodsåler.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Så jeg synes ikkek du skal være bekymret, men modsat synes jeg heller ikke at du skal være ligeglad. Det lyder relevant lige at få vurderet om din datter kan have brug for fysioterapi eller andet :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor