Svar: Manglende udvikling?
28. november 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)
Det er altid rigtig svært at vurdere børns udvikling gennem en brevkasse og de normale rammer er meget vide ... Da du har en oplevelse af, at din datter er gået i stå, så synes jeg dog at du skal få hende set - f.eks. af lægen, sundhedsplejersken eller måske af en fysioterapeut. Der er i flere kommuner ansat en børnefysioterapeut, som kan vurdere barnets udvikling og som også kan give forskellige øvelser, hvis det skønnes nødvendigt.
Du nævner at din datter går på tæer og drejer i sine fødder, når hun står - og at hun har gjort sådan længe. Jeg tænker at det vil være relevant lige at få tjekket at hun ikke har problemer med sin hofte, er hypermobil eller andet, som naturligt kan påvirke hendes motorik.
Der kan faktisk være rigtig mange årsager til at børn går på tæer - men ofte er det helt uproblematisk og barnet gør det normalt i en periode, fordi barnet øver netop at stå, finde ud af at holde balancen og finde ud af at gå. Men, når det er sagt, så er det vigtigt at din datter kan finde ud af komme ned på flad fod, at der ikke er tale om at hun f.eks. har en stramning af sine lægmuskler eller sener i hælen. Nogle børn går på tæer, fordi de har været i en gåstol - hvilket kan forsinke udvikling og nole børn går på tæer, fordi de har en sansemæssig forstyrrelse af fodsålen - altså at de føler det ubehageligt at træde med flad fod ... Her kan fysioterapeuten f.eks. gå ind og lave nogle børsteøvelser på barnets fodsåler.
Så jeg synes ikkek du skal være bekymret, men modsat synes jeg heller ikke at du skal være ligeglad. Det lyder relevant lige at få vurderet om din datter kan have brug for fysioterapi eller andet :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske