Brev:
Manglende udvikling?
28. november 2012
Alder:
11 mdr.
Manglende udvikling?
Kære Helen.
Så er jeg på banen igen med en spørgsmål omkring lillesøster på 11 mdr. Hun har fra start været ret hurtig motorisk, trillede ved 3 mdr, krøb ved 4,5 mdr, kravlede ved 6,5 mdr og rejste sig ved 7 mdr. Siden er hun gået i stå. Hun klapper, vinker, siger nej, hej hej, vov vov og virker ret bevidst, men rent grovmotorisk er der virkelig slet ikke sket noget i 4 mdr. Det bekymrer mig lidt. Hun står ved møbler, men står ofte på tæerne eller med foden pegende helt ud på 3 på et ur og står også ret ustabilt selvom hun har øvet sig i 4 mdr.
Det skal siges at hun har været MEGET syg, er pt igang med hendes 5. penicillin kur siden hun var 6 mdr. Ved godt at dette kan være en del af årsagen, men hun har lige haft en måned uden sygdom uden at der er sket noget rent grovmotorisk. Det er absolut ikke fordi det skal være en konkurrence, men undre mig over at hun klart var den hurtigste til at kravle og rejse sig i mødregruppen og nu er der to der går, og hun er stadig hvor hun var for 4 mdr siden. Det undrer mig også, at hun slet ikke er interesseret i at gå med os i hænderne - hun bliver ked af det/sur hvis vi prøver. Hvis hun generelt havde været lidt sløv rent motorisk ville jeg ikke have tænkt på det, men det virker som om hun er gået i stå.
Hun har været ret præget af seperationsangst siden hun var ca 8 mdr. Hun sover to gange om dagen (ca 2-2,5 timer sammenlagt) og en forfærdelig nattesøvn (den får du lige i et andet brev).
Helen, skal jeg være bekymret/gøre noget eller er det helt normalt?
Med venlig hilsen
Mor