Brev:
Putning af to - alene
28. november 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Putning af to - alene
Hej Helen.
Dette er min sidste udvej, jeg behøver nogle redskaber, jeg kan arbejde med.
Jeg har en datter på 2½ år, som desværre aldrig har fået et fast putteritual. Tingene fungerer i ca et par måneder, hvorefter vi starter på en ny igen. Det er ofte ferie, som sommeren og julen, som laver om på det som lige er kommet til at fungere. Vi er netop flyttet i hus, hun har skiftet vuggestue og oveni det har hun fået en lillebror. Så der er sket mange ting for hende. Hun er altid blevet puttet i sin egen seng, men melder sig på banen mellem 22-24, hvor hun kommer ind i vores seng (da det er den nemme løsning, hvor alle sover videre til den lyse morgen).
Hendes putteritual nu er læsning af en bog, hvor hun er i sengen og jeg ved siden af, et par sange og derefter godnat og sov godt. Jeg sætter mig på en stol lige ved døren til hendes værelse med ryggen til. Hun ligger og vender og drejer sig, sukker og jeg kan høre hun har svært ved at give efter for søvnen. Tidligere da jeg ikke sad med ryggen til og gik ud, kom hun rendende ud af sengen og ind i køkkenet op til 50 gange, så at jeg sidder og ikke siger noget afkorter tiden for hende. Hun kommer i seng mellem 19 og 20.
Lillebror (4 mdr) er kommet godt fra start og bliver ammet i stuen, sunget for på soveværelset, hvorefter han bliver lagt (i vågen tilstand) og falder i søvn. De vækker ikke hinanden om natten, men det skyldes nok også at jeg springer op og ammer, også hvor jeg måske skulle have forsøgt i længere tid med en sut, så han vænner sig til ikke at spise så meget om natten.
Som jeg ser det har jeg tre problemer.
1) Hvordan kommer jeg ud af storesøsters værelse efter godnatsangen, mens hun bliver i sengen?
2) Hvordan får vi hende til at sove hele natten i sin seng?
3) Min mand arbejder meget om aftenen og det er derfor optimalt, hvis jeg kan klare putningen selv - hvordan tackler jeg den? Hvem skal puttes først??
Ser frem til at høre fra dig.