Putning af to - alene

28. november 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Putning af to - alene

Hej Helen.

Dette er min sidste udvej, jeg behøver nogle redskaber, jeg kan arbejde med.

Jeg har en datter på 2½ år, som desværre aldrig har fået et fast putteritual. Tingene fungerer i ca et par måneder, hvorefter vi starter på en ny igen. Det er ofte ferie, som sommeren og julen, som laver om på det som lige er kommet til at fungere. Vi er netop flyttet i hus, hun har skiftet vuggestue og oveni det har hun fået en lillebror. Så der er sket mange ting for hende. Hun er altid blevet puttet i sin egen seng, men melder sig på banen mellem 22-24, hvor hun kommer ind i vores seng (da det er den nemme løsning, hvor alle sover videre til den lyse morgen).

Hendes putteritual nu er læsning af en bog, hvor hun er i sengen og jeg ved siden af, et par sange og derefter godnat og sov godt. Jeg sætter mig på en stol lige ved døren til hendes værelse med ryggen til. Hun ligger og vender og drejer sig, sukker og jeg kan høre hun har svært ved at give efter for søvnen. ...

Annonce

... Tidligere da jeg ikke sad med ryggen til og gik ud, kom hun rendende ud af sengen og ind i køkkenet op til 50 gange, så at jeg sidder og ikke siger noget afkorter tiden for hende. Hun kommer i seng mellem 19 og 20.

Lillebror (4 mdr) er kommet godt fra start og bliver ammet i stuen, sunget for på soveværelset, hvorefter han bliver lagt (i vågen tilstand) og falder i søvn. De vækker ikke hinanden om natten, men det skyldes nok også at jeg springer op og ammer, også hvor jeg måske skulle have forsøgt i længere tid med en sut, så han vænner sig til ikke at spise så meget om natten.

Som jeg ser det har jeg tre problemer.

1) Hvordan kommer jeg ud af storesøsters værelse efter godnatsangen, mens hun bliver i sengen?

2) Hvordan får vi hende til at sove hele natten i sin seng?

3) Min mand arbejder meget om aftenen og det er derfor optimalt, hvis jeg kan klare putningen selv - hvordan tackler jeg den? Hvem skal puttes først??

Ser frem til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet