Svar: Pludselig bange for at få bleen af og vil ikke i bad

27. november 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til to seje piger

Jeres datter er nu 2 ½ år gammel og rigtig godt igang med at finde ud af, hvem hun selv er. Man taler om at børn i denne alder skal finde deres selvbillede.

Hun begynder lige nu at forholde sig til at hun f.eks. er en pige, mor er en pige og far er en dreng. Hun begynder at interessere sig for, hvordan hun med sine handlinger kan påvirke andre og også hvordan andre påvirker hende. Hun begynder at sige "det er min", eller "min mor" eller begynder måske at omtale sig selv som "jeg" og "jeg vil!" eller "jeg vil ikke" ... alt sammem udtryk for at hun begynder at blive bevidst om, hvem hun selv er.

Selvbilledet udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. Jeres datter bliver stolt og glad, når hun får ros og hun bliver utroligt ked af det, hvis hun bliver irettesat, hvis hun får at vide, at hun gør noget forkert. Hun er meget følsom og meget sårbare overfor hvordan hun bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det hun siger og det hun gør. Og jeg tænker at hendes reaktion på at skulle af med bleen eller at opdage afføringen i bleen, få den på hænderne eller opleve at det sker i badet, naturligt godt kan påvirke hende og gøre at hun netop i disse situationer måske har følt sig lidt forkert - også selvom I har været søde og forstående, så har det påvirket hende.

I skal naturligvis forsøge at støtte hende ved at vise hende kærlighed, accept og opmuntre og støtte. I må gerne udfordre hende og også stille lidt krav til hende, men det ...

Annonce

... skal naturligvis være realistiske krav og det er vigtigt at hun ikke oplever at få nederlag. Og for jeres datter, tror jeg at I skal prøve at tage tingene lidt i små bidder, så hun stille og roligt vænnes til igen at være i badekarret, ligesom hun også finder ud af, at hun sagtens kan klare skiftning og at det er okay.

Jeg vil derfor foreslå at I køber et par badebleer, som hun får på, når hun kommer i badekar. Svømmebleerne sikrer at der ikke sker uheld i badet. Og når hun så atter er tryg ved at komme i bad og har glemt at der kan ske uheld og i det hele taget virker parat, så fjerner I naturligt bleen og hun bader uden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det samme omkring hendes skiftning. Prøv at forklare hende, at I vasker hende osv. og sørg for at hun ikke piller, hvis der er afføring - men giv hende så lidt creme på fingrene efterfølgende og bed hende selv om at smøre det på. Så hun får en oplevelse om at det kan være okay at have noget på fingrene og at det forbindes med noget hyggeligt og rart, at blive skiftet :)

Det vil også være en rigtig god idé at læse bøger for hende om renlighed - der findes mange forskellige. En idé kunne f.eks. være bogen "Må jeg kikke i din ble?". Det er en lille billedbog, der handler om en mus, som kikker i alle de andre dyrs bleer. Til sidst vil vennerne naturligvis gerne vide, hvad der er inde i musens ble ... og hvis jeg husker rigtigt, så er der ikke noget, for det har musen jo lavet på potten:)

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.