Verden bryder sammen flere gange dagligt

27. november 2012

Kategori:
Alder:
6 år

Verden bryder sammen flere gange dagligt

Kære Helen

Vi har to dejlige piger på 2 1/2 og 6 år.
Det er den ældste dette brev handler mest om.

Vores ældste datters verden bryder sammen flere gange dagligt. Der er ikke nogen tvivl om at hun er helt elendig over det der udløser hendes gråd, smækken med døren og trampen op af trapperne. Det er bare meget opslidende at være vidne til.
Det kan være størrelsen på portionen af havregrød, det kan være at hun har fået den forkerte tallerken eller at hun bliver sur over at hendes tegning blev grim. Jeg kan komme til at kigge på hende på en måde, der udløser et grådanfald.

I starten har vi forsøgt at takle det med tålmodighed, nus og at gå efter hende når hun spæner op af trappen. Vi kan snakke om det og hun sætter ord på hvad hun synes er uretfærdigt eller hvorfor hun er ked af det, men hvis jeg ikke giver efter/ er enig forsætter hun med vredesudbruddet/ grådanfaldet, som føles som om vi starter forfra.

Og jeg er nok ikke den der lige giver efter i de her situationer.

Så nu er tilgangen mere at hun går for sig selv uden at vi følger efter og kommer ned igen - nogle gange stadig ked af det og andre gange er hun ovre det.

Samtidig er hendes lillesøster heller ikke sen til at opfange situationen. Hun kan finde på at løbe over og slå, nive eller bide storesøster der græder. Vi prøver virkelig på at være på toppen af situationen, men det er ikke altid det ...

Annonce

... lykkes.

Storesøster er begyndt at sige mere fra overfor lillesøster, hvilket jeg egentlig ser som et sundhedstegn for lillesøster er som en damptromle, der møffer sig ind overalt.

Det betyder også at det er svært at ha et øjebliks fred med den ældste, fordi den yngste hele tiden kræver opmærksomhed.

Den ældste er startet i 0. klasse efter sommerferien - det er gået fint, hun er glad for at gå i skole og fungerer godt socialt.

Der er bare noget med den her families dynamikker for tiden. Jeg reagerer jo også selv med at blive temmelig irriteret når den ældste forlader bordet af flere omgange. Af en eller anden grund er det ofte omkring måltidet at der opstår konflikter og drama.

Lillesøster lærer lynhurtigt at storesøsters drama og smider sig også i sofaen ved det mindste.

Min mand prøver at gradbøje den ældstes udbrud - det er jo bare en x hvorfor blive vred over det, men jeg ser det mere som om hendes verden ramler sammen om hende.

Den yngste kan vi aflede og kilde, men med den ældste kan jeg ikke helt gennemskue hvor dybt det stikker - en kildetur løser ikke længere situationen.

Måske skal jeg til at være mere tydelig i min kommunikation med hende. Selvom jeg synes jeg anerkender hende - uden nødvendigvis at give efter - så er jeg bekymret for om hun alligevel føler sig afvist.

Nogen bud på konflikthåndtering?

Hilsener
Mor til to seje piger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig