Brev:
Pludselig bange for at få bleen af og vil ikke i bad
27. november 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Pludselig bange for at få bleen af og vil ikke i bad
Kære Helen
Vi har to dejlige piger på 2 1/2 og 6 år.
Dette brev omhandler den yngste, som normalt er meget nysgerrig og med på den værste, men ikke med det her....
De to piger plejer at sidde i hvert deres kar og tage bad og hygge to gange om ugen. Pludselig er den yngste hysterisk angst for at få tøjet af og sætte sig op i badekaret.
Hun har haft et par uheld indenfor de sidste 3 måneder med at lave stort i badet - måske har det udløst hendes ængstelighed?
Hun har i de sidste 6 måneder været mere opmærksom på når hun laver stort og når hun ligger på puslebordet vil hun gerne se bleen og så siger hun "adr". jeg ved ikke helt hvor det kommer fra, men vi har ikke gjort noget stort ud af det. Et par andre gange har hun selv stukket fingeren ind i bleen efter at hun har lavet stort og er blevet helt hysterisk over det der er kommet med ud...
Hun er desuden generelt begyndt at bede om at få ble på igen med det samme den gamle ble er kommet af.
Hun taler også meget om at "tisse igennem" om morgenen - når hun skal have den første rene ble efter natten, som vi nu skifter med det samme hun står op. Det er sket flere gange at bleen ikke har holdt morgenmaden med uden vi rigtig har opdaget det, før det var for sent.
Så på den ene side er hun opmærksom og på den anden side bliver hun hurtigt meget bange - måske for ikke at kunne styre det? (Som i badet?)
Hun er ikke i nærheden af at ville sidde på potte. Vores ældste var 3 1/2 inden hun smed bleen og vi har ikke tænkt at det er nødvendigt at gøre noget særligt for den yngste - og slet ikke nu hvor hun er så ængstelig omkring bleen og den tryghed den giver.
I vuggestuen har de fortalt at de spørger hende hver dag om hun vil prøve at sidde på deres børne toilet/potte fordi mange af de andre børn gør det. Men hun har ikke vist interesse. Vi tog potten frem herhjemme, men hun sidder på den med alt tøjet på og griner og mere kommer der ikke ud af det.
Omkring badet så løser vi det lige nu ved at hun er med på badeværelset når den ældste er i bad og vi bruser hende med ble på (hun vil heller ikke længere sidde i badekar med ble på) - og så i takt med at bleen bliver tung, så kommer den af og hun får lyn indsæbning og hårvask under mindre protest - og bleen skal på igen nærmest inden vi får tørret hende.
Ja - og så er spørgsmålet om det går over af sig selv eller om vi kan gøre noget særligt for at hjælpe hende igennem?
Hilsener
Mor til to seje piger