Svar: Kravle - 7 mdr.

21. november 2012

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og tusind tak for dine pæne ord til mig :)

Det lyder som om at din datter er rigtig godt igang med at krybe over gulvet og det er super godt. Det er forstadiet til at kravle - netop den soldateragtige bevægelse, som du beskriver :)

Du kan hjælpe hende på flere måder. For det første er det vigtigt at hun ligger på maven hver dag. Gør det til en fast rutine, at hver gang du lægger hende fra dig på gulvet og hun skal lege, så starter du med at lægge hende på maven. Herfra kan hun så vende og dreje sig, får styrke i ryggen og begynder naturligt at øve sig i at kravle.

Når hun ligger på maven, så læg lidt legetøj på afstand af hende, så hun er nødt til at bevæge sig for at få fat i det. Hjælp hende også med at komme hen til det, ved skiftevis at presse på hendes fodsåler, - presse på venstre, så på højre, så på venstre, så du hjælper hende med at bruge skiftevis den ene og den anden side/fod/ben, for at komme frem.

Hvis I har meget glatte gulve, så kan det være en idé at få fat i nogle store gulvbrikker eller besøge bedsteforældre eller andre der måske har et fastliggende gulvtæppe. På et glat gulv kan hun trække sig frem med armene, uden at bruge benene, og hun vil også kunne glide og blive usikker, når hun skal op på knæene. På et mindre glat underlag, vil hun bedre kunne stå fast, hvis hun forsøger at komme op på alle fire.

Du skal også medtænke hvad tøj hun har på. Det er vigtigt at hun kan bevæge sig i sit tøj, strømpebukser er meget glatte og en kjole er svær at kravle i ...:)

Det er vigtigt at du tumler med hende, triller hende, drejer hende, snurrer hende rundt, danser med hende, vender hende kortvarigt på hovedet osv. Jo ...

Annonce

... mere du kan tumle med hende jo bedre er det. Jo mere hun vendes i alle retninger, jo mere stimuleres hendes balance og jo mere stimuleres dermed også hendes motoriske udvikling.

Det tager tid at lære at kravle og mange børn kravler ikke før 9-10 måneders alderen, nogle senere endnu, men der er naturligvis også børn der kravler langt før. Når hun begynder at løfte numsen fra gulvet og begynder at vise tegn på at ville op på alle fire, har styrke i armene til at stå på alle fire på gulvet, så vil hun ofte starte med at rokke frem og tilbage. Og det er netop fra den rokkende stilling at hun lærer at kravle. Her kan du også hjælpe hende, sætte dig bag hende, så hun har sine fodsåler mod dine knæ imens hun står i kravlestilling og så kan du hjælpe hende med at rokke frem og tilbage ved at holde hende om livet. Stille og roligt finder hun så ud af at flytte en arm og et knæ og lærer på den måde at kravle, men det starter med at hun vil ligge og rokke på gulvet :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Før hun begynder at kravle skal hun altså kunne komme op på alle fire. Hun skal have styrke i armene, hun skal bøje i hoften og maven skal være løftet. Den ene strakte arm skal bevæge sig fremad samtidig med det modsat bøjede ben - det er meget svært. Får hun kun flyttet armen og ikke benet, så glider numsen ned, eller gør hun det modsatte, får flyttet benet men ikke armen, så falder hun på næsen. Og det er for at få fornemmelsen for dette, at hun er nødt til at bruge lang tid på at rokke frem og tilbage på gulvet igen og igen og igen - før hun finder ud af det og derfor vigtigt at du til den tid hjælper hende med netop at rokke :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina