Svar: 1 lur i vuggestue, men 2 derhjemme? Og lære at drikke og spise selv?

17. november 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Victors mor

Det er helt naturligt at Victor har brug for to lure derhjemme.

De fleste børn vil først, når de er mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og derfor er det lidt usædvanligt at Victor i vuggestuen kan nøjes med netop kun en lur ... men han trives med det og han skal naturligvis have lov til at sove som han gør. Men skal altså stadig have lov til at sove både formiddagslur og middagslur derhjemme :)

Samlet vil børn omkring 1 års alderen have brug for 13 ½ times søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet sover ca 11 timer om natten og 2 ½ time i løbet af dagen og som sagt vil dagsluren ofte være fordelt over to lure ... :)

Med hensyn til at lære at spise selv, så vil Victor godt med den alder han har nu, kunne spise med en gaffel. Stadig vil han ofte have brug for at du hjælper ham maden på gaflen og han fører den selv til munden, ligesom han nogle gange også vil tage maden af gaflen og komme dem med fingrene i munden ... Men du må gerne opfordre ham til at prøve med gaflen, selvom fingrene også skal have lov. Det er vigtigt at han oplever det at spise som noget dejligt :)

At spise med ske kræver rigtig meget ...

Annonce

... teknik. Mange børn vil til de er omkring 16 måneder dreje i deres håndled, når de fører maden til munden og det betyder at når de spiser med ske, så vil maden ryge af skeen og når skeen så rammer munden, så er der ikke mere mad tilbage. Derfor er det lettere at lære at spise med en gaffel og barnet lærer at spise med gaffel først - netop fordi her bliver maden siddende uanset hvordan hånden og håndledet drejer :)

Generelt gælder at øvelse jo gør mester og at det også er vigtigt at I andre spiser med bestik, jeres dreng vil jo spejle sig i det han ser og dermed også prøve :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At lære at drikke af en kop går bedst, hvis I starter med en kop med to hanke og du så lærer ham at bruge begge hænder. Du kan sagtens sige "begge hænder skat", når han drikker, så han lærer sig at samle hænderne om koppen, når han fører den til munden. Når han mestrer dette så vil du kunne prøve med en kop eller glas uden hank og sige det samme "begge hænder skat" så han igen samler hænderne og finder ud af at holde om glasset og føre det til munden - uden at behøve hank. Han skal altså lære at holde med begge hænder, for at lære at drikke selv :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder