Svar: 1 lur i vuggestue, men 2 derhjemme? Og lære at drikke og spise selv?
17. november 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Victors mor
Det er helt naturligt at Victor har brug for to lure derhjemme.
De fleste børn vil først, når de er mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og derfor er det lidt usædvanligt at Victor i vuggestuen kan nøjes med netop kun en lur ... men han trives med det og han skal naturligvis have lov til at sove som han gør. Men skal altså stadig have lov til at sove både formiddagslur og middagslur derhjemme :)
Samlet vil børn omkring 1 års alderen have brug for 13 ½ times søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan at barnet sover ca 11 timer om natten og 2 ½ time i løbet af dagen og som sagt vil dagsluren ofte være fordelt over to lure ... :)
Med hensyn til at lære at spise selv, så vil Victor godt med den alder han har nu, kunne spise med en gaffel. Stadig vil han ofte have brug for at du hjælper ham maden på gaflen og han fører den selv til munden, ligesom han nogle gange også vil tage maden af gaflen og komme dem med fingrene i munden ... Men du må gerne opfordre ham til at prøve med gaflen, selvom fingrene også skal have lov. Det er vigtigt at han oplever det at spise som noget dejligt :)
At spise med ske kræver rigtig meget teknik. Mange børn vil til de er omkring 16 måneder dreje i deres håndled, når de fører maden til munden og det betyder at når de spiser med ske, så vil maden ryge af skeen og når skeen så rammer munden, så er der ikke mere mad tilbage. Derfor er det lettere at lære at spise med en gaffel og barnet lærer at spise med gaffel først - netop fordi her bliver maden siddende uanset hvordan hånden og håndledet drejer :)
Generelt gælder at øvelse jo gør mester og at det også er vigtigt at I andre spiser med bestik, jeres dreng vil jo spejle sig i det han ser og dermed også prøve :)
At lære at drikke af en kop går bedst, hvis I starter med en kop med to hanke og du så lærer ham at bruge begge hænder. Du kan sagtens sige "begge hænder skat", når han drikker, så han lærer sig at samle hænderne om koppen, når han fører den til munden. Når han mestrer dette så vil du kunne prøve med en kop eller glas uden hank og sige det samme "begge hænder skat" så han igen samler hænderne og finder ud af at holde om glasset og føre det til munden - uden at behøve hank. Han skal altså lære at holde med begge hænder, for at lære at drikke selv :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske