1 lur i vuggestue, men 2 derhjemme? Og lære at drikke og spise selv?

17. november 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

1 lur i vuggestue, men 2 derhjemme? Og lære at drikke og spise selv?

Hej Helen,

Det går super godt i Victors vuggestue :) Han står op ca kl 7-7.30 og bliver først lagt til lur efter frokost ved 11.30 tiden og sover så 2-3 timer frem dernede. Han bliver lagt i seng igen ved 19.30-20.00 tiden :)

Men herhjemme har han ofte brug for 2 lure og de er slet ikke så lange som i vuggestuen. Ved godt at han dernede bliver ekstra træt og derfor nok sover længere, men burde han så ikke også ku nøjes med en enkelt lur herhjemme? Her sker der jo knapt så meget :)

Og mit tillægsspørgsmål :) Victor kan ikke selv drikke af kop eller spise med ske selv. Han ...

Annonce

... vil helst spise med fingrene, og er ikke altid meget for at man hjælper ham med at putte mad på en gaffel, så han selv kan tage den i munden. Men hvornår "bør" de kunne drikke selv og spise med ske ? I vuggestuen hjælper de ham selvfølgelig, men alle de andre børn som er ca fra 14-15 mdr og op de gør det selv og har lagt mærke til at pædagogerne stiller et glas mælk foran ham og han ved ik rigtig hvad han skal gøre med det. Hvordan øver vi bedst det med at drikke selv (uden håndtag, det har de nemlig ik i vuggestuen) og med at spise med ske selv ?

Med venlig hilsen
Victors mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder