Svar: Dykke

6. november 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Ditte

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt at spædbørn er født med en dykkerefleks, der blandt andet udløses, når barnet får vand i ansigtet eller der kommer vand ind i munden. Barnet vil naturligt holde op med at trække vejret og derved sikrer refleksen, at der ikke kommer vand ned i luftrøret. Refleksen forsvinder normalt omkring 6 måneders alderen ...

Det betyder dog ikke at børn der er ældre ikke kan lære at dykke, det kan de sagtens. Det er dog vigtigt at forberede barnet og dette gøres f.eks. ved at tælle til tre - 1, 2, 3, dyk - så barnet stille og roligt lærer at forbinde dette med at få vand over hovedet og bevidst lærer at holde vejret.

Det kan være en rigtig god idé ikke at trække jeres datter ned under vandet med det samme, for så bliver hun rigtigt ked af det og naturligt forskrækket - og det kan gøre det sværere at lære hende fortroligheden med vandet igen.

Når I bader hende i badekarret derhjemme, så kan det være en god idé at I f.eks. prøver at hælde lidt vand med en lille skål over hendes hoved. Først over ørerne, så over nakken og så over hovedet, så der også kommer vand i ansigtet - og hver gang i gør det, så tæller I til tre, ...

Annonce

... så hun ved, hvad der sker.

Når I er i svømmehallen, så starter I med at have hende i jeres strakte arme foran jer, så hun svømmer på maven og så tæller I til tre, og starter med kun at dykke hende ned, så munden kommer under vand, herefter går I så videre - igen tæller til tre og lader så næsen komme under vand og tilsidst så kan hele hovedet komme under.

Det kan ofte være en fordel, hvis I selv dykker med ned under vandet, så hun kan se jer under vandet og følge jer hele vejen :) Derfor er det også vigtigt at I selv er trygge ved at dykke, for hvis du selv ikke kan lide at få hovedet under vand, så kan det være rigtig svært at lære hende det - hun spejler sig jo i dig og i det du gør:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men ellers så er det små skridt af gangen og netop tælle 1, 2, 3 så hun ved at når I siger sådan, så skal hun bevidst lukke for sin vejrtrækning, for det er forbundet med vand i ansigtet eller over hovedet ...

Og når det er sagt, så er der jo også babyer der aldrig rigtig lærer at dykke og som bare ikke bryder sig om det. Men de kan sagtens lære det, når de bliver ældre og begynder at gå til rigtig svømning :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder