Brev:
Dykke
6. november 2012
Alder:
8 mdr.
Dykke
Hej Helen
Nu er det blevet tid til at ty til dine gode råd igen.
Min mand og jeg har flere gange været i svømmehallen med vores datter. Hun har nydt vandet og haft stor glæde af den bevægelsesfrihed hun får i vandet. Dog har vi ikke haft hende under vandet, idet vi først kom sent igang.
Hun er nu 8½ måned og jeg synes det er for sent at dykke hende under vandet velvidende at lukkerefleksen ikke længere slår automatisk til. Jeg mener, at når den refleks ikke længere er automatisk, så bør vores datter ikke dykkes under vandet, før hun er gammel nok til selv at styre, hvornår hun skal have hovedet under vand eller ej. Instinktivt tænker jeg bare, at det må være rigtig ubehageligt, at få hovedet under vand og måske sluge vand og ikke selv styre hvornår man kommer under og over vand igen og at det kan have en negativ psykologisk effekt?
Min mand synes derimod, at jeg er for pylret og henviser til en babysvømmelærer der fastslår at det vi bare skal dykke hende under vandet, efter hendes anvisning.
Den information jeg kan finde om babysvømning oplyser kun at den automatiske dykkerefleks slår fra ved 6-8 måneders alderen. Men ikke noget om hvad man anbefaler derefter?
Jeg ved næsten hvad du vil sige: Mærk efter hvordan hun reagerer.
Men jeg vil alligevel sætte stor pris på din viden indenfor området!
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Ditte