Søvn og halskirtler

6. november 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Søvn og halskirtler

Kære Helen

Først et tak for denne fantastiske brevkasse!

Dernæst et spørgsmål om min 2-årige søn.
Min dreng er rigtig lang tid om at falde i søvn om aftenen. Han bliver puttet mellem kl. 19-19.30, men falder altid først i søvn tidligst kl 21-tiden. Han er ikke ked af det. Han står aldrig ud af sengen, men han ligger bare og kigger i bøger, kigger ud i luften, piller ved sine tær, eller andre ting i den dur. Jeg plejer at tillade, at han har lyset tændt til at begynde med, fordi han gerne vil læse i Pixi-bøger, og så går jeg ind og slukker lyset efter en halv times tid.

Han er ikke meget for, at lyset bliver slukket og som oftest falder han heller ikke i søvn før en times tid herefter. Forud for putning plejer vi at gå helt ned i gear ved at hygge i sofaen med en tegnefilm. Derefter går vi ind i sengen og læser to bøger sammen og til sidst siger vi godnat.

Jeg synes, det er rigtig længe at han ligger der helt alene. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt vi putter ham for tidligt, om vi sætter nogle forkerte rammer op ...

Annonce

... omkring hans putning eller om alt bare er helt okay.

Jeg kan lige fortælle, at han ca. står op kl 7 om morgenen. Derudover sover han til middag, hvor hans dagplejer vækker ham senest kl 14, således han højest sover to timer til middag. Hans dagplejer fortæller, at han er meget træt ved middagstid, så derfor virker en middagslur stadig nødvendig for ham.
Hvad er dine tanker om dette aftenroderi?

Jeg har et enkelt spørgsmål til... Min søn har hele sit liv (tror jeg da) haft to kronisk hævede halskirtler. De er på størrelse med to store ærter og de er til at smutte rundt med, altså de sidder ikke fast i halsen. Jeg har spurgt vores læge til det, men hun sagde blot, at det var pga forkølelse. De forsvinder bare aldrig, så jeg tænker umiddelbart, at det ikke kan passe, at kirtlerne hæver for at modvirke sygdom. Jeg har prøvet at google hævede halskirtler/lymfekirtler, men det var blot den ene skrækhistorie efter den anden, så det tør jeg ikke mere.
Ved du noget om den slags? I så fald... Burde jeg være bekymret?

Venligst, Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder