Brev:
Søvn og halskirtler
6. november 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Søvn og halskirtler
Kære Helen
Først et tak for denne fantastiske brevkasse!
Dernæst et spørgsmål om min 2-årige søn.
Min dreng er rigtig lang tid om at falde i søvn om aftenen. Han bliver puttet mellem kl. 19-19.30, men falder altid først i søvn tidligst kl 21-tiden. Han er ikke ked af det. Han står aldrig ud af sengen, men han ligger bare og kigger i bøger, kigger ud i luften, piller ved sine tær, eller andre ting i den dur. Jeg plejer at tillade, at han har lyset tændt til at begynde med, fordi han gerne vil læse i Pixi-bøger, og så går jeg ind og slukker lyset efter en halv times tid.
Han er ikke meget for, at lyset bliver slukket og som oftest falder han heller ikke i søvn før en times tid herefter. Forud for putning plejer vi at gå helt ned i gear ved at hygge i sofaen med en tegnefilm. Derefter går vi ind i sengen og læser to bøger sammen og til sidst siger vi godnat.
Jeg synes, det er rigtig længe at han ligger der helt alene. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt vi putter ham for tidligt, om vi sætter nogle forkerte rammer op omkring hans putning eller om alt bare er helt okay.
Jeg kan lige fortælle, at han ca. står op kl 7 om morgenen. Derudover sover han til middag, hvor hans dagplejer vækker ham senest kl 14, således han højest sover to timer til middag. Hans dagplejer fortæller, at han er meget træt ved middagstid, så derfor virker en middagslur stadig nødvendig for ham.
Hvad er dine tanker om dette aftenroderi?
Jeg har et enkelt spørgsmål til... Min søn har hele sit liv (tror jeg da) haft to kronisk hævede halskirtler. De er på størrelse med to store ærter og de er til at smutte rundt med, altså de sidder ikke fast i halsen. Jeg har spurgt vores læge til det, men hun sagde blot, at det var pga forkølelse. De forsvinder bare aldrig, så jeg tænker umiddelbart, at det ikke kan passe, at kirtlerne hæver for at modvirke sygdom. Jeg har prøvet at google hævede halskirtler/lymfekirtler, men det var blot den ene skrækhistorie efter den anden, så det tør jeg ikke mere.
Ved du noget om den slags? I så fald... Burde jeg være bekymret?
Venligst, Rikke