Svar: Vil ikke trille

25. oktober 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære R.

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at du/I har gjort meget for at hjælpe jeres dreng med at trille og bruge sig selv motorisk. Du laver trilleøvelser med ham, lægger ham på maven flere gange dagligt, du placerer legetøj rundt om ham, så han har noget at bevæge sig efter, du triller ham over en stor bold, går til babysvømning osv. Det lyder alt sammen rigtig fint.

Det lyder også som om at han umiddelbart er fysisk stærk, han strækker sig op i armene, når han ligger på maven og løfter sig højt - men triller ikke.

Jeg synes det vil være en rigtig god idé at du lige får jeres læge til at vurdere ham. Det kan godt tænkes at han ville have glæde af at komme til f.eks. en kiropraktor eller ...

Annonce

... fysioterapeut, som kunne løsne lidt op, hvis han har nogle spændinger eller andet, der gør at han ikke triller og det vil jeres læge kunne vurdere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan nogle gange hjælpe at lægge ham på et fladt lidt hårdt underlag, som ikke giver for meget efter under hans vægt, det kan også nogle gange hjælpe at trille ham i jeres seng og lade ham trille imellem jer. At bruge puslepuden, hvis den har skrå kanter, kan også nogle gange være en idé ... Og når det så er sagt, så er der også børn som ikke triller særlig meget, men som stadig bevæger sig rundt og bruger sig selv rigtig meget motorisk på anden vis - og det er også okay. Men få jeres læge til lige at vurdere ham - så er der ro på :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre