Svar: Vil ikke trille
25. oktober 2012
Alder:
6 mdr.
Kære R.
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at du/I har gjort meget for at hjælpe jeres dreng med at trille og bruge sig selv motorisk. Du laver trilleøvelser med ham, lægger ham på maven flere gange dagligt, du placerer legetøj rundt om ham, så han har noget at bevæge sig efter, du triller ham over en stor bold, går til babysvømning osv. Det lyder alt sammen rigtig fint.
Det lyder også som om at han umiddelbart er fysisk stærk, han strækker sig op i armene, når han ligger på maven og løfter sig højt - men triller ikke.
Jeg synes det vil være en rigtig god idé at du lige får jeres læge til at vurdere ham. Det kan godt tænkes at han ville have glæde af at komme til f.eks. en kiropraktor eller fysioterapeut, som kunne løsne lidt op, hvis han har nogle spændinger eller andet, der gør at han ikke triller og det vil jeres læge kunne vurdere.
Det kan nogle gange hjælpe at lægge ham på et fladt lidt hårdt underlag, som ikke giver for meget efter under hans vægt, det kan også nogle gange hjælpe at trille ham i jeres seng og lade ham trille imellem jer. At bruge puslepuden, hvis den har skrå kanter, kan også nogle gange være en idé ... Og når det så er sagt, så er der også børn som ikke triller særlig meget, men som stadig bevæger sig rundt og bruger sig selv rigtig meget motorisk på anden vis - og det er også okay. Men få jeres læge til lige at vurdere ham - så er der ro på :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske