Svar: Hænderne i munden
10. oktober 2012
Alder:
12 mdr.
Kære mor til den skønneste pige
Det er normalt at børn putter fingrene i munden - også når de er 1 år. De gør det ofte, når de får tænder og gummerne klør og gør ondt, de kan også gøre det, når de undersøger mad - de tygger måske på maden, spytter den ud i hånden, slikker på fingrene, kører maden rundt i munden med både fingre, tunge osv. Nogle børn undersøger også lyd og laver forskellige lyde netop ved at bruge fingrene i og på munden. Munden er en måde barnet undersøger ting på.
Du skal naturligvis sikre dig at din datter ikke er generet af noget i munden. Altså at hun ikke gør det, fordi hun har ondt, eller fordi hun har hævede mandler, har ondt i ganen eller andet, som irriterer. Er det tilfældet skal hun naturligvis ses af lægen.
Nogle børn har også madrester siddende, som irriterer dem, fordi de stadig kan have svært ved at tygge maden godt nok og du skal naturligvis også være sikker på at det ikke er det, som er problemet hos jer :)
Og så kan det også være en god idé nogle gange at tilbyde hende noget at gumle eller sutte på. Nogle børn har naturligt et større suttebehov end andre og det kan være udmærket at erstatte hånden og fingrene med noget mere hensigtsmæssigt. Det kan være lidt frugt, en gulerod, en brødskorpe eller lignende, som hun kan gumle og gnaske på og på den måde få lidt mundmotorisk stimulation.
Du må gerne anerkende hendes lyst til at bruge munden og derfor også opfordre hende til at lave forskellige lyde med munden. Når du ser hun sidder og gumler på sine hænder, så kan du derfor godt prøve at motivere hende til at pludre, snakke, sige lyde, bruge sin tung, læber osv. til netop lyd, så du anerkender hendes lyst til at bruge munden, men også får hende drejet lidt væk fra at have hele hånden inde i munden :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske