Svar: Hænderne i munden

10. oktober 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til den skønneste pige

Det er normalt at børn putter fingrene i munden - også når de er 1 år. De gør det ofte, når de får tænder og gummerne klør og gør ondt, de kan også gøre det, når de undersøger mad - de tygger måske på maden, spytter den ud i hånden, slikker på fingrene, kører maden rundt i munden med både fingre, tunge osv. Nogle børn undersøger også lyd og laver forskellige lyde netop ved at bruge fingrene i og på munden. Munden er en måde barnet undersøger ting på.

Du skal naturligvis sikre dig at din datter ikke er generet af noget i munden. Altså at hun ikke gør det, fordi hun har ondt, eller fordi hun har hævede mandler, har ondt i ganen eller andet, som irriterer. Er det tilfældet skal hun naturligvis ses af lægen.

Nogle børn har også madrester siddende, som irriterer dem, fordi de stadig kan have svært ved at tygge maden godt nok og du skal naturligvis også være sikker på at det ...

Annonce

... ikke er det, som er problemet hos jer :)

Og så kan det også være en god idé nogle gange at tilbyde hende noget at gumle eller sutte på. Nogle børn har naturligt et større suttebehov end andre og det kan være udmærket at erstatte hånden og fingrene med noget mere hensigtsmæssigt. Det kan være lidt frugt, en gulerod, en brødskorpe eller lignende, som hun kan gumle og gnaske på og på den måde få lidt mundmotorisk stimulation.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du må gerne anerkende hendes lyst til at bruge munden og derfor også opfordre hende til at lave forskellige lyde med munden. Når du ser hun sidder og gumler på sine hænder, så kan du derfor godt prøve at motivere hende til at pludre, snakke, sige lyde, bruge sin tung, læber osv. til netop lyd, så du anerkender hendes lyst til at bruge munden, men også får hende drejet lidt væk fra at have hele hånden inde i munden :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.