Brev:
Ammes i søvn - ammestop hvordan?
10. oktober 2012
Alder:
12 mdr.
Ammes i søvn - ammestop hvordan?
Hej Helen,
Jeg skriver ang min datter Clara på 12 mdr. Jeg ammer hende i søvn, og hun vågner flere gange om natten, hvor hun også bliver ammet og så sover videre. Hun sover normalvis fra kl 18.30 - 6.30-7.00 med 3-4 opvågninger (sommetider flere).
Jeg vil gerne stoppe med at amme, så vi begge forhåbentligt kan få nogle lidt længere søvnperioder. Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har læst "Sov igennem uden gråd" af Elizabeth Pantley, og har også forsøgt mig med nogle af hendes råd. Bl.a. har jeg prøvet at forkorte amningerne om natten, men jeg oplever at min datter bare bliver mere vågen af dette, og jeg så skal amme mere. Jeg tænker lidt at det vil være nemmere for hende at forstå en kold tyrker, og jeg er også selv indstillet på at skulle tage nogle hårde nætter, men jeg er bange for om hun godt selv kan lære at falde i søvn på den måde. Det er jo lidt hårdt..
Lidt om os:
Hun sover sammen med mig i dobbeltsengen, og min mand sover i et andet værelse. (jeg syntes det var synd for ham at han skulle vækkes ligeså mange gange som mig.) Vi har en tremmeseng til at stå ved siden af sengen, men hun har ikke sovet i den siden hun var 6 mdr.
Putning starter så småt efter aftensmad, som vi spiser allerede 17.15. Her kommer hun i nattøj, og leger så lidt videre. Ca. kl 18 går vi en tur i klapvognen, hvorefter vi går op på værelset. Sommetider ser vi en kort musikvideo med postmand per eller teletubbies, men som regel er hun så træt at jeg bare lægger hende ned og ammer hende mens jeg ligger ved siden af i sengen - og så sover hun.
Hvordan griber jeg det an med ammestop? Kan jeg beholde putte-amningen og sige nej til de andre, eller vil det bare forvirre hende? Hvis jeg også skal droppe putte-amningen, var det så en ide at tage barnevognen op på værelset om natten - hun falder fint i søvn til sin middagslur, både hjemme og i dagplejen. Putning foregår her ved at hun kommer i barnevognen og bliver sunget for.
Jeg har også overvejet at prøve at putte hende i egen seng, men jeg ved ikke om det er for meget på en gang.
Hvad tænker du?
Med venlig hilsen