Ammes i søvn - ammestop hvordan?

10. oktober 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Ammes i søvn - ammestop hvordan?

Hej Helen,

Jeg skriver ang min datter Clara på 12 mdr. Jeg ammer hende i søvn, og hun vågner flere gange om natten, hvor hun også bliver ammet og så sover videre. Hun sover normalvis fra kl 18.30 - 6.30-7.00 med 3-4 opvågninger (sommetider flere).

Jeg vil gerne stoppe med at amme, så vi begge forhåbentligt kan få nogle lidt længere søvnperioder. Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har læst "Sov igennem uden gråd" af Elizabeth Pantley, og har også forsøgt mig med nogle af hendes råd. Bl.a. har jeg prøvet at forkorte amningerne om natten, men jeg oplever at min datter bare bliver mere vågen af dette, og jeg så skal amme mere. Jeg tænker lidt at det vil være nemmere for hende at forstå en kold tyrker, og jeg er også selv indstillet på at skulle tage nogle hårde nætter, men jeg er bange for om hun godt selv kan lære at falde i søvn på den måde. Det er jo lidt hårdt..

Lidt om os:
Hun sover sammen med mig i dobbeltsengen, og min mand sover i et andet værelse. (jeg syntes det var synd for ham at han skulle vækkes ...

Annonce

... ligeså mange gange som mig.) Vi har en tremmeseng til at stå ved siden af sengen, men hun har ikke sovet i den siden hun var 6 mdr.

Putning starter så småt efter aftensmad, som vi spiser allerede 17.15. Her kommer hun i nattøj, og leger så lidt videre. Ca. kl 18 går vi en tur i klapvognen, hvorefter vi går op på værelset. Sommetider ser vi en kort musikvideo med postmand per eller teletubbies, men som regel er hun så træt at jeg bare lægger hende ned og ammer hende mens jeg ligger ved siden af i sengen - og så sover hun.

Hvordan griber jeg det an med ammestop? Kan jeg beholde putte-amningen og sige nej til de andre, eller vil det bare forvirre hende? Hvis jeg også skal droppe putte-amningen, var det så en ide at tage barnevognen op på værelset om natten - hun falder fint i søvn til sin middagslur, både hjemme og i dagplejen. Putning foregår her ved at hun kommer i barnevognen og bliver sunget for.

Jeg har også overvejet at prøve at putte hende i egen seng, men jeg ved ikke om det er for meget på en gang.
Hvad tænker du?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder