Svar: Sprog, lære at gå, sparker dynen af mv.
10. oktober 2012
Alder:
14 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Børn er forskellige og det er de også, når de kommer til sprog og sproglig udvikling. Nogle børn taler hurtigt, har et stort ordforråd og taler i lange sætninger, andre børn har brug for mere tid til at lære at tale - de normale rammer er meget vide. Det der dog vigtigt at din dreng har lyst til at tale og at han kommunikerer. Det er her f.eks. vigtigt at han virker til at forstå, hvad I siger og at han også selv forsøger at sige ord, og også bruger sin mimik og sine fagter til at gøre sig forståelig. Det er også altid en god idé at få tjekket hans ører :)
Når børn er 1 år gamle, så vil de ofte begynde at pege på genstande, som de gerne vil have fat i eller som de gerne vi have du ser på. Han vil f.eks. pege og sige "de?" eller "a de?" i betydningen 'se mor, hvad er det' og når du så svarer 'det er en bold', så vil han forsøge at efterligne ordet bold og sige f.eks. "bå" eller lignende.
Nu hvor din dreng er 14 måneder, så vil det være naturligt hvis han begynder at kunne følge en sproglig opfordring - det kan f.eks. være at klappe i sine hænder, når du viser ham hvordan og siger "klappe". Det kan også være at kaste med en bold, hvis I sidder på gulvet og kaster den mellem hinanden.
Han vil pege på en bil og sige "se" i betydningen "se bilen". Mange børn har svært ved "s"-lyden og siger "de" i stedet for se.
Fra 16 måneders alderen begynder børn at sige "hej, eller hej hej" og her begynder børn også ofte at benævne mor og far og også bruge sit eget navn. Far udtales ofte bar og mor som maaa eller mo. Barnet begynder også at forstå et nej. De fleste børn vil i 16 måneders alderen gennemsnitligt kunne forstå ca 70 ord - udtaler dem ikke selv, men forstår hvad du siger. At det er gennemsnitligt betyder jo at nogen kan mindre og andre mere.
Omkring 18 måneder tager sproget meget mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen begynder flere navneord at dukke op og barnet begynder at kunne sige lys, bil, bold og lignende små ord.
Der sker altså lige nu og de næste måneder frem rigtig meget sprogligt med jeres dreng.
Med hensyn til at lære at gå, så følger dette normalt et helt bestemt mønster, hvor barnet skal igennem forskellige faser:
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan, når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel, som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Du kan hos jer prøve at sætte møbler lidt tæt og give din dreng mulighed for at finde støtte når han bevæger sig rundt, så han stille og roligt bliver mere og mere sikker. Ofte handler det om at få lidt ekstra mod til at turde slippe, så du skal ikke presse ham, men gøre ham tryg ved at turde :)
Og ja - det kan sagtens være at han lige nu fokuserer mere på at lære at gå end på det sproglige :)
Med hensyn til mad, så er det vigtigt at I prøver at lave familiemad som I alle kan spise. Det vil sige almindelige børnevenlige retter. Det er vigtigt at han oplever at I spise det samme og at han ikke får specielretter.
Det er godt at han er glad for kødsovs/bolognaise. Du kan lave det med forskellige typer af hakket kød, det kan være hakket svinekød, kalvekød, oksekød, kalkun osv. og så i øvrigt lave det som du plejer - med samme tomatsove, krydderier osv. Det giver lidt ekstra variation og en lille smagsforskel, så han vænner sig til det. Spaghettien skal være den samme som du plejer at give, det gør ham tryg.
Frikadeller, farsbrød, kødboller osv. er ofte et hit for børn. Du kan lave mange forskellige retter med hakket kød. Også fiskefrikadeller kunne være en idé at prøve eller du kan lave laks i ovnen, eller fiskefilet. Mange børn kan rigtig godt lide kogt hamburgerryg eller skinke - det er også et forsøg værd :)
Kartofler kan, som du skriver, serveres på et utal af måder. Ofte kan børn rigtig godt lide sovs så kartofler med sovs kan være et hit. Det kan være almindelige kogte kartofler der serveres med sovs, men det kan også være kartoffebåde bagt i ovnen som han selv kan sidde og dyppe i sovs eller det kan være kartoffelmos med millionbøf. Prøv også at servere kartofler kolde til frokost, for at se om han bedre kan lide dem sådan. Viser det sig at han slet ikke kan lide kartoffel, så giv ham en pause fra kartoflerne og prøv så at servere dem igen om et par uger.
Vær opmærksom på at du kan blande forskellige grøntsager i din bolognaise, så han på den måde også får ekstra variation. Du kan også bage boller med grøntsager - det kan være spinat, gulerod, eller f.eks. kartoffel der kommes i. De fleste børn kan godt lide hjemmebagte boller :)
Med hensyn til dynen der sparkes af om natten, så er det en rigtig god idé at give ham nattøj i uld. Det vil hjælpe ham med at holde sig varm, når han sover uden dyne. Som du måske har set, så har jeg en uldserie i Føtex, hvor du kan købe både undertøj og nattøj i en rigtig god kvalitet og til en god pris.
Det er en skrøne at man skal blive ved med at bruge uld, hvis man først er startet. Det er ganske simpelthen ikke rigtigt! Du kan sagtens skifte mellem uld og bomuld. Du kan også sagtens blande de to ting, så du f.eks. giver ham en uldbody på inderst og så en natdragt i bomuld ud over. Det er der ingen problemer i.
En mulighed kunne også være en sovepose. Der findes forskellige modeller på markedet, nogle med ærmer, nogen uden, nogen i dun, andre i uld osv. og de fås i mange forskellige kvaliteter og priser og til børn i forskellige aldre. Se f.eks. sleepybag.dk eller babysam.dk.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske