Sprog, lære at gå, sparker dynen af mv.

10. oktober 2012

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Sprog, lære at gå, sparker dynen af mv.

Kære Helen,

Jeg har egentlig 2 spørgsmål - faktisk 3, hvis det ikke er for meget.

Min dreng er i dag 14 måneder. Han er glad, nysgerrig og han forstår mange ting. Men han siger ikke så mange ord - i hvert fald ikke hele ord. Han har et universal ord "ma", som kan betyde, vil have, mor, far, ham selv, ja rigtig mange ting.
Jeg synes jo, at han snart skal til at sige de rigtige ord.

Han går stadig med gåvogn og støtte og har ikke sluppet endnu. Kan det have noget med det at gøre? At han fokusere mere på det fysiske end sproget?
Jeg forsøger at hjælpe ham med at udtrykke sig ved at spørger ham om, hvad det er, han gerne vil have og så foreslå de forskellige ting i nærheden. Vi siger også ordet på de ting, vi giver ham. "Ish" er kiks og fisk. Legettøjsfisk. For her er mit andet spørgsmål.

Hvordan gør jeg ham mere interesseret i forskellig slags mad? Jeg har prøvet at servere kartofler i ALLE former og konsistenser, men han kan ikke lide dem. Heller ikke blandet i mad. Det gør bare, han ikke kan se dem og åbner for skeen, men når han smager kartoffel, spytter han det ud igen.

Jeg kan kun få hakket oksekød i ham via spaghetti bolognese. Det er det eneste kød han gider - hakket i sovs. Har prøvet at hakke kylling og putte i sovs. Nope, den gik ikke. Så min kreativitet er ved at slippe op. Jeg vil helst have, han skal spise det vi får, også så hans kost bliver varieret. Han har smagt de forskellige ting mange gange, men han har altså ikke fået flere livretter end spaghetti og ...

Annonce

... kødsovs.

Spørgsmål 3.
Min dreng gider ikke sove med dyne. Han vågner faktisk, hvis vi putter dynen på ham. Det er en junior dyne med dun, så den knitrer lidt, men det lader til, han ikke kan lide at have den på. Jeg har ikke brugt trikket med at svøbe ham, da han var mindre, da han blev sur frem for rolig. Men dynen har ikke været et problem, før han kom i tremmeseng. Og det har ikke gjort så meget, da det ikke har været koldt om natten. Men det er det jo ved at blive. Vi har haft tændt for radiatoren i soveværelset nogle nætter, netop fordi han ikke gider dynen. Men jeg vågner med hovedpine, hvis der er varme på i soveværelset. Og det kunne være, han også gør det.

Vi har i laaaang tid forsøgt at putte ham i sin egen seng, hvor han ikke skulle falde i søvn i vores arme. Det er gået frem og tilbage pga. perioder med tænder og sygdom. Det kan tage fra 15 - 60 min at putte ham! Måske forbinder han dynen med, at vi går ud af rummet? Vi lægger den typisk på ham, når han er faldet tilro, da han bestemt ikke vil have den på, når han bliver lagt ned i sengen.

Skal vi prøve at droppe dynen og give ham noget mere tøj på? Og hvis han sover i uld, skal han så også have det på om dagen? Har hørt at, hvis man begynder at give uldbodies på om vinteren, så skal man fortsætte med det hver dag.

Han går i vuggestue. Han er lige så kræsen derhenne.
Han sover i barnevogn udenfor - med dyne.

Han stoppede selv med flaske, da han var ca. 10 måneder

Håber ikke det var for meget på én gang.

Med venlig hilsen

Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2