Svar: Bider stadigvæk negle
2. oktober 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt at du finder ud af, i hvilke situationer din dreng bider negle. For han gør det ganske givet ikke hele tiden, men måske hvis han se fjernsyn eller når han sover, eller hvis han keder sig eller måske hvis han er ked af det ...
Alt efter hvornår han gør det, så skal du gå ind og erstatte med noget andet. Tabasco sovs osv. tror jeg desværre ikke vi have effekt og tænker at det jo også er synd for ham, hvis han skal have sine fingre smurt ind i alt muligt. Det er symptom behandling mere end årsagsbehandling og du er derfor nødt til at finde ud af, hvornår han gør det og hvorfor han gør det.
MIn umiddelbare tanke er altså at det sker i bestemte situationer og at det sker af vane og den vane skal du så bryde med en ny og bedre vane. Det vil sige at hvis han f.eks. bider negle når han sidder foran fjernsynet, så skal du give ham noget andet at sidde med, som han kan pille i og bruge sine fingre til imens. Hvis han gør det, når han sover, så skal han have en bamse eller lignende, som han kan pille i og sutte på, hvis han har brug for noget i munden, hvis han gør det, når han keder sig, så skal du prøve at aktivere ham så lysten og trangen til at komme fingrene i munden glemmes.
Det er også sådan at børn spejler sig i os forældre, de gør ikke som vi siger, men som vi gør. Så hvis du, far eller andre i jeres hverdag bider negle, så kan jeres dreng gøre det, fordi han har set det. Det kan være rigtig svært at ændre, da alle jo så pludselig skal holde op med at bide negle og vanen jo et eller andet sted er lagt ...
Hvis neglene bides ned hver dag, så vil de naturligt blive meget korte til sidst. Hans fingre vil stadig vokse, men neglen ikke rigtigt få lov til at følge med. Blommen på fingeren vil derfor virke stor i forhold til neglen. Neglen vil normalt ikke skære i huden, men han vil godt kunne få betændelse, fordi han sandsynligvis også bider i neglerødderne. Hvis man hiver eller bider i en neglerod, så den løsnes, så vil det bløde og der vil være indgangsport for mikroorganismer og dermed risiko for betændelse.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske