Brev:
Bider stadigvæk negle
2. oktober 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Bider stadigvæk negle
Kære Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig omkring min søns neglebideri. Han er 2 1/2 år nu, og vi fik ikke bugt med problemet, da jeg skrev sidst for et halvt år siden. Vi prøvede at distrahere ham med andet at gumle i, vi købte den dér neglelak, som smager noget så forfærdeligt, men den lappede han bare i sig og ville have mere..
Det kan godt være, at vi fik lidt for meget fokus på det en overgang, og han var også lige ved at få de sidste to kindtænder i undermunden. Så jeg valgte at stille sagen på standby til de sidste to kindtænder i overmunden også var kommet, da jeg tænkte at så længe at gummerne klør, vil han naturligt putte fingrene i munden.
Nu er de sidste to kindtænder så lige brudt igennem og vi vil prøve igen, med alternativer at gumle i og tabasco sovs eller hvidløg smurt på fingrene, selvom jeg synes det er ækeligt.
Mit spørgsmål er altså ikke, hvordan jeg skal gribe sagen an, men om fingrene kan lide permanent skade af at et barn bider negle i så tidlig en alder? Neglene er bidt helt ned, så de når ikke længere ud til spidsen af fingeren. Kan det give nedgroede negle, hvis han stopper med at holde dem nede? Hvis neglen får lov at gro, kan det så give betændelse i fingerspidsen fordi den skærer i kødet?
Men venlig hilsen
Anne