Svar: Koncentration i forbindelse med fælles aktiviteter
1. oktober 2012
Alder:
3 år
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev :) Der er masser af børn i 3 års alderen, der har svært ved at sidde stille, og et eller andet sted er det jo ret smart, for det er netop, når børnene er i bevægelse at de udvikler sig motorisk ...
For drenge kommer det med at sidde stille og koncentrere sig ofte senere end hos piger. Det hænger sammen med at drenges pandelapper i hjernen ikke udvikles helt så tidligt, som man ser hos piger.
Hos jer kan det naturligt også handle om at din dreng ikke helt har forstået konceptet med at være til gymnastik og at han derfor skal hjælpes med at finde ud af at sidde stille. Det kan være en god idé at han f.eks. sidder hos dig, så du hjælper ham til fysisk ro - ligesom det generelt vil være godt at du hjemme, gør ham opmærksom på at "nu sidder vi lige stille lidt", så han på den måde lærer, hvad det betyder og hvad der forventes af ham, når han får en sådan besked.
Når I er på besøg hos nogen, så kan du som noget helt naturligt tage ham på skødet og sige "vi skal lige sidde stille og høre hvad xx siger" eller "vi skal lige blive siddende til vi er færdige med at spise" eller lignende. Så han i forskellige situationer hjælpes til at lære det. Det er på den måde vigtigt at du sætter ord på og forklarer ham, hvad der forventes af ham og samtidig med din ro, hjælper ham til ro.
Og så skal du naturligvis give ham masser af mulighed for at løbe rundt og bruge sig selv motorisk når han kan. Jo mere han får lov til at bevæge sig og bruge sig selv fysisk, jo lettere vil han også kunne sidde stille efterfølgende.
Du skal være opmærksom på at mange mennesker, skarpt lys, høje lyde og lignende, også kan være med til at øge hans aktivitetsniveau. Han kan naturligt godt blive forstyrret af omgivelserne og kan have svært ved at lukke lyde og synsindtryk ude. Samtidig er der i forhold til gymnastik tale om en helt ny situation, hvor han også har skulle forholde sig til at du var i et tilstødende lokale. Dette kan naturligvis også have øget hans indre uro og været medvirkende årsag til at han har svært ved at sidde stille.
Børn under 3 år, vil ofte ikke kunne koncentrere sig mere end 10 minutter af gangen og skal ikke "tvinges" til mere. Børn har brug for at kunne få små hvil ind imellem og bevæge pauser, når man kan mærke at de mister koncentrationen.
Evnen til at koncentrere sig stiger med alderen - men det varierer meget efter, hvilke aktiviteter barnet udsættes for eller er igang med. De fleste børn vil i 3-5 års alderen kunne koncentrere sig mellem 10-20 minutter af gangen.
Det betyder at din dreng nogle gange vil kunne blive opslugt af en aktivitet, hvor han sagtens kan koncentrere sig og lege i 20 minutter, men andre gange, så holder koncentrationen kun i 10 minutter og så skal der ske noget nyt. Så vil han naturligt blive urolig, begynde at hoppe og man kan mærke på ham at han bare må røre sig. Det er helt normalt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske