Svar: Koncentration i forbindelse med fælles aktiviteter

1. oktober 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :) Der er masser af børn i 3 års alderen, der har svært ved at sidde stille, og et eller andet sted er det jo ret smart, for det er netop, når børnene er i bevægelse at de udvikler sig motorisk ...

For drenge kommer det med at sidde stille og koncentrere sig ofte senere end hos piger. Det hænger sammen med at drenges pandelapper i hjernen ikke udvikles helt så tidligt, som man ser hos piger.

Hos jer kan det naturligt også handle om at din dreng ikke helt har forstået konceptet med at være til gymnastik og at han derfor skal hjælpes med at finde ud af at sidde stille. Det kan være en god idé at han f.eks. sidder hos dig, så du hjælper ham til fysisk ro - ligesom det generelt vil være godt at du hjemme, gør ham opmærksom på at "nu sidder vi lige stille lidt", så han på den måde lærer, hvad det betyder og hvad der forventes af ham, når han får en sådan besked.

Når I er på besøg hos nogen, så kan du som noget helt naturligt tage ham på skødet og sige "vi skal lige sidde stille og høre hvad xx siger" eller "vi skal lige blive siddende til vi er færdige med at spise" eller lignende. Så han i forskellige situationer hjælpes til at lære det. Det er på den måde vigtigt at du sætter ord på og forklarer ham, hvad der forventes af ham og samtidig med din ro, hjælper ham til ro.

Og så skal du naturligvis give ham masser af mulighed for at løbe rundt og bruge sig selv motorisk når han kan. Jo mere han får lov til at bevæge ...

Annonce

... sig og bruge sig selv fysisk, jo lettere vil han også kunne sidde stille efterfølgende.

Du skal være opmærksom på at mange mennesker, skarpt lys, høje lyde og lignende, også kan være med til at øge hans aktivitetsniveau. Han kan naturligt godt blive forstyrret af omgivelserne og kan have svært ved at lukke lyde og synsindtryk ude. Samtidig er der i forhold til gymnastik tale om en helt ny situation, hvor han også har skulle forholde sig til at du var i et tilstødende lokale. Dette kan naturligvis også have øget hans indre uro og været medvirkende årsag til at han har svært ved at sidde stille.

Børn under 3 år, vil ofte ikke kunne koncentrere sig mere end 10 minutter af gangen og skal ikke "tvinges" til mere. Børn har brug for at kunne få små hvil ind imellem og bevæge pauser, når man kan mærke at de mister koncentrationen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Evnen til at koncentrere sig stiger med alderen - men det varierer meget efter, hvilke aktiviteter barnet udsættes for eller er igang med. De fleste børn vil i 3-5 års alderen kunne koncentrere sig mellem 10-20 minutter af gangen.

Det betyder at din dreng nogle gange vil kunne blive opslugt af en aktivitet, hvor han sagtens kan koncentrere sig og lege i 20 minutter, men andre gange, så holder koncentrationen kun i 10 minutter og så skal der ske noget nyt. Så vil han naturligt blive urolig, begynde at hoppe og man kan mærke på ham at han bare må røre sig. Det er helt normalt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder