Brev:
Koncentration i forbindelse med fælles aktiviteter
1. oktober 2012
Alder:
3 år
Koncentration i forbindelse med fælles aktiviteter
Kære Helen
Skriver nu igen - har åbenbart samlet lidt sammen, eller også er der bare mange spørgsmål, når man har en snart 3-årig ;-)
Som jeg har skrevet i vores andre henvendelser, ja så har vi en dreng med MEGET krudt bagi. Det er jo for sin vis dejligt nok da han stort set altid er glad, men engang imellem er det måske lidt svært med koncentrationen, fordi man altid lige skal fjolle rundt og spille klovn :-)
Villads er begyndt at gå til gymnastik, da jeg tænkte at det var en god måde at få rørt sig på, og han får også rørt sig meget, for han karter faktisk rundt non-stop i 1 time. Problemet er bare, at man jo indimellem skal sidde i en rundkreds og synge og snakke, og det har Villads slet ikke ro til. Han vil meget hellere hoppe.
I dag var vi så på et puslinge springhold, hvor forældrene skulle være udenfor af hensyn til koncentrationen. Det var okay med Villads at jeg ikke lige var der, men han kom ud og kiggede og snakkede med mig ca. 15 gange på én time. Bare lige for at sludre :-) Og når han så var inde på holdet, så hoppede han lidt rundt som han selv havde lyst i stedet for at vente på tur og høre hvad instruktøren sagde. Det var ikke fordi han var ked af det at han hele tiden kiggede ud til mig.
Tænker bare, hvad kan man forvente af en dreng som fylder 3 år om 2 uger? Burde han ikke kunne sidde ned og lytte til hvad der bliver sagt uden at skulle optræde på slap line imens?
Han kan sagtens sidde og fordybe sig i andre ting, såsom at lege med modellervoks i 2-3 timer uden at rende nogen steder, og se tegnefilm stille og roligt eller læse i bog sammen med mig uden hele tiden af stikke af. Også puslespil og andre ting fanger fint hans interesse og koncentration. Men det er ligesom om, at lige så snart der er mange børn og voksne tilstede så optræder han på slap line og fuld af krudt.
Villads har altid været meget tillidsfuld (også overfor voksne eller børn han ikke tidligere har set), så han snakker altid med hvem som helst. Han er en utrolig glad og kvik dreng, og har altid fået et smil på alles læber fordi han er som han er (meget udadvendt og glad). Tænker at det måske er fordi han er vant til at folk griner ad ham når han fjoller rundt eller når han sidder og fortæller historier (han har et meget veludviklet sprog), og folk synes jo at det er super kært :-)
Hvordan skal vi få ham til at sidde stille og lytte til andre?
Han er startet i børnehave i dag, og jeg håber at det så vil hjælpe lidt på at han kan sidde stille i større forsamlinger. Han kommer fra en dagpleje med 3 andre børn ud til en stor børnehave med 70 børn, hvilket også kan gøre mig lidt bekymret.
Tror du at det vil blive bedre? Er der evt. noget vi selv kan gøre for at øge hans koncentration, når der er mange mennesker tilstede?
Håber på snarligt svar, da jeg er en smule frustreret efter dagens gymnastik over at være "den der har det der umulige barn, der ikke hører efter og sidder stille".
Mange hilsner
Den frustrerede mor