Koncentration i forbindelse med fælles aktiviteter

1. oktober 2012

Kategori:
Alder:
3 år

Koncentration i forbindelse med fælles aktiviteter

Kære Helen

Skriver nu igen - har åbenbart samlet lidt sammen, eller også er der bare mange spørgsmål, når man har en snart 3-årig ;-)

Som jeg har skrevet i vores andre henvendelser, ja så har vi en dreng med MEGET krudt bagi. Det er jo for sin vis dejligt nok da han stort set altid er glad, men engang imellem er det måske lidt svært med koncentrationen, fordi man altid lige skal fjolle rundt og spille klovn :-)

Villads er begyndt at gå til gymnastik, da jeg tænkte at det var en god måde at få rørt sig på, og han får også rørt sig meget, for han karter faktisk rundt non-stop i 1 time. Problemet er bare, at man jo indimellem skal sidde i en rundkreds og synge og snakke, og det har Villads slet ikke ro til. Han vil meget hellere hoppe.

I dag var vi så på et puslinge springhold, hvor forældrene skulle være udenfor af hensyn til koncentrationen. Det var okay med Villads at jeg ikke lige var der, men han kom ud og kiggede og snakkede med mig ca. 15 gange på én time. Bare lige for at sludre :-) Og når han så var inde på holdet, så hoppede han lidt rundt som han selv havde lyst i stedet for at vente på tur og høre hvad instruktøren sagde. Det var ikke fordi han var ked af det at han hele tiden kiggede ud til mig.

Tænker bare, hvad kan man forvente af en dreng som fylder 3 år om 2 uger? Burde han ikke kunne sidde ned og lytte til hvad der bliver sagt uden at skulle optræde på slap line imens?

Han kan sagtens sidde og fordybe sig i andre ting, såsom at lege ...

Annonce

... med modellervoks i 2-3 timer uden at rende nogen steder, og se tegnefilm stille og roligt eller læse i bog sammen med mig uden hele tiden af stikke af. Også puslespil og andre ting fanger fint hans interesse og koncentration. Men det er ligesom om, at lige så snart der er mange børn og voksne tilstede så optræder han på slap line og fuld af krudt.

Villads har altid været meget tillidsfuld (også overfor voksne eller børn han ikke tidligere har set), så han snakker altid med hvem som helst. Han er en utrolig glad og kvik dreng, og har altid fået et smil på alles læber fordi han er som han er (meget udadvendt og glad). Tænker at det måske er fordi han er vant til at folk griner ad ham når han fjoller rundt eller når han sidder og fortæller historier (han har et meget veludviklet sprog), og folk synes jo at det er super kært :-)

Hvordan skal vi få ham til at sidde stille og lytte til andre?
Han er startet i børnehave i dag, og jeg håber at det så vil hjælpe lidt på at han kan sidde stille i større forsamlinger. Han kommer fra en dagpleje med 3 andre børn ud til en stor børnehave med 70 børn, hvilket også kan gøre mig lidt bekymret.
Tror du at det vil blive bedre? Er der evt. noget vi selv kan gøre for at øge hans koncentration, når der er mange mennesker tilstede?

Håber på snarligt svar, da jeg er en smule frustreret efter dagens gymnastik over at være "den der har det der umulige barn, der ikke hører efter og sidder stille".

Mange hilsner
Den frustrerede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre