Genert og problemer med sproget

1. oktober 2012

Kategori:
Alder:
2 år

Genert og problemer med sproget

Kære Helen.

Jeg skriver til dig ang min søn der netop er blevet 2 år forleden. Han er ikke så hurtig til at snakke... Han kan stadig kun sige enkelte ord eller faktisk enkelte stavelser... Og det et kun os det er sammen med ham dagligt, der forstår det, fordi det ikke er ret tydeligt, eksempler er:

Mor: mo
Morfar: mof
Vand: nan
Sut: fus
Stol: dol
Hest: hes
Gris: giis

Han blander stadig rundt i simple dyr som ko, hest og gris selvom vi kigger meget bøger og besøger bondegård. Generalt synes jeg han forstår alt hvad vi siger, men får nogle voldsomme raserianfald, som jeg tolker som frustration, fordi han ikke kan udtrykke sig og blive forstået.

Dagplejen og jeg snakket meget om det og er obs på det. Der er endnu ikke lavet TRAS dels fordi han ikke vil klare den ret godt og dels fordi han er frygtelig genert så når pædagogen kommer forbi, siger han så absolut ingenting og bare hænger hos dagplejeren. Vi har en datter på godt 3 1/2 som bare var super hurtig til at snakke - ørelægen sagde at man ofte så det her hos pseudotvillinger og særligt med denne kønsfordeling, for hver gang han peger og skal til at sige noget, ja så fortæller hun hvad han vil.. Og sådan er det også, selvom vi selvfølgelig kæmper for det er HAM der skal sige det.

Jeg har forsøgt at få ham på et hold i musikskolen, men det var desværre ikke plads - vi står på venteliste. Tænker det var godt for ham. Vi synger og danser så meget han vil, man han taber hurtigt lysten til det. Han er som sagt enormt genert og ...

Annonce

... tryghedsnarkoman. Og det blir ikk bedre af han kun er hos dagplejeren, os og mine forældrer. Vi har ikke andre til at hjælpe - har spurgt et par stedet men ingen har rigtig mod på det.. Tror bare han ville ha godt af at komme mere ud, uden vi var der for ellers hænger han på os. Vi gør venner meget opmærksomme på det så de ikke går direkte på ham, men lader ham gemme sig hos os og langsomt komme ind på ham med smådrilleri og leg, hvor han så tør op, men det tager så lang tid...

For det meste herhjemme er han en glad dreng, men samtidig føler jeg han har det så svært, når vi er sammen med nogle, indtil han tør op og særligt hans sprog går mig på, fordi han er så frustreret selv. Synes virkelig vi snakker med ham og synger læser billedbøger og alm bøger. Han drikker også ofte med sugerør som jeg har hørt kan hjælpe mundmotorikken. Og dermed sproget. Har du gode råd til hvordan vi kan hjælpe ham? Er det for tidligt at tale om talepædagog?

Det skal nævnes han altid har været sensitiv på den måde at hvis vi har oplevet noget - mange mennesker, høj musik eller bare andre oplevelser end normalt så drømte han helt vildt, og skreg det meste af natten og kan stadig reagere voldsomt på det.

Af den grund var vi ikke meget ude tidligere og måske det også er skyld i han er så genert. Men vi forsøger nu at komme ud blandt vindes venner og familie lidt mere...

Havde bare brug for at skrive til dig og høre om du havde lidt ord vi kunne få med på vejen til at hjælpe vores søn :-)

Kærlig hilsen D.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor