Brev:
Genert og problemer med sproget
1. oktober 2012
Alder:
2 år
Genert og problemer med sproget
Kære Helen.
Jeg skriver til dig ang min søn der netop er blevet 2 år forleden. Han er ikke så hurtig til at snakke... Han kan stadig kun sige enkelte ord eller faktisk enkelte stavelser... Og det et kun os det er sammen med ham dagligt, der forstår det, fordi det ikke er ret tydeligt, eksempler er:
Mor: mo
Morfar: mof
Vand: nan
Sut: fus
Stol: dol
Hest: hes
Gris: giis
Han blander stadig rundt i simple dyr som ko, hest og gris selvom vi kigger meget bøger og besøger bondegård. Generalt synes jeg han forstår alt hvad vi siger, men får nogle voldsomme raserianfald, som jeg tolker som frustration, fordi han ikke kan udtrykke sig og blive forstået.
Dagplejen og jeg snakket meget om det og er obs på det. Der er endnu ikke lavet TRAS dels fordi han ikke vil klare den ret godt og dels fordi han er frygtelig genert så når pædagogen kommer forbi, siger han så absolut ingenting og bare hænger hos dagplejeren. Vi har en datter på godt 3 1/2 som bare var super hurtig til at snakke - ørelægen sagde at man ofte så det her hos pseudotvillinger og særligt med denne kønsfordeling, for hver gang han peger og skal til at sige noget, ja så fortæller hun hvad han vil.. Og sådan er det også, selvom vi selvfølgelig kæmper for det er HAM der skal sige det.
Jeg har forsøgt at få ham på et hold i musikskolen, men det var desværre ikke plads - vi står på venteliste. Tænker det var godt for ham. Vi synger og danser så meget han vil, man han taber hurtigt lysten til det. Han er som sagt enormt genert og tryghedsnarkoman. Og det blir ikk bedre af han kun er hos dagplejeren, os og mine forældrer. Vi har ikke andre til at hjælpe - har spurgt et par stedet men ingen har rigtig mod på det.. Tror bare han ville ha godt af at komme mere ud, uden vi var der for ellers hænger han på os. Vi gør venner meget opmærksomme på det så de ikke går direkte på ham, men lader ham gemme sig hos os og langsomt komme ind på ham med smådrilleri og leg, hvor han så tør op, men det tager så lang tid...
For det meste herhjemme er han en glad dreng, men samtidig føler jeg han har det så svært, når vi er sammen med nogle, indtil han tør op og særligt hans sprog går mig på, fordi han er så frustreret selv. Synes virkelig vi snakker med ham og synger læser billedbøger og alm bøger. Han drikker også ofte med sugerør som jeg har hørt kan hjælpe mundmotorikken. Og dermed sproget. Har du gode råd til hvordan vi kan hjælpe ham? Er det for tidligt at tale om talepædagog?
Det skal nævnes han altid har været sensitiv på den måde at hvis vi har oplevet noget - mange mennesker, høj musik eller bare andre oplevelser end normalt så drømte han helt vildt, og skreg det meste af natten og kan stadig reagere voldsomt på det.
Af den grund var vi ikke meget ude tidligere og måske det også er skyld i han er så genert. Men vi forsøger nu at komme ud blandt vindes venner og familie lidt mere...
Havde bare brug for at skrive til dig og høre om du havde lidt ord vi kunne få med på vejen til at hjælpe vores søn :-)
Kærlig hilsen D.