Svar: Dagpleje barn
30. september 2012
Alder:
2 år
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes det lyder som om din datter har en rigtig god dagplejer, hun er glad for at være der og de nyder hverdagen sammen. Din datter lyder til at trives og som udgangspunkt synes jeg derfor, det er synd at flytte hende.
Din datter har glæde af at lege med børn i forskellige aldre - og hun vil lære mest, hvis hun både leger med yngre, ældre og alderssvarende børn. I en lang periode har hun leget med børn, der var et år ældre end hende - nu er rollerne, som du skriver byttet om, og det giver hende naturligt nogle nye udfordringer.
Det betyder at hun skal lære at "gå lidt ned i niveau" og tage hensyn til de andre børn, som jo er mindre end hende - og det kan godt være sværere at lege med yngre børn, som jo naturligt ikke kan tage samme hensyn modsatte vej. På samme måde, som de børn, der nu er startet i børnehave, har skulle tage hensyn til din datter, så skal din datter nu lære at tage hensyn til de yngre ... Ikke let, men stadig vigtig læring.
Jeres datter vil stadig komme i legestue med dagplejen et par gange om ugen og her vil hun kunne møde andre børn, både alderssvarende børn, yngre børn og måske også lidt ældre børn. Så det er ikke sådan, at hun ikke har mulighed for at lege med andre - det har hun, for sådan er dagplejesystemet normalt indrettet ...
At hun har dagplejer et par timer for sig selv næsten hver dag, synes jeg lyder meget priviligeret og dagplejer skal naturligt være der for hende, lave noget sammen med hende og se hende. De to skal hygge sig sammen og din datter kan sagtens trives med dette og den ekstra ro og netop mulighed for hygge, som dagene giver.
Spørger man børnepsykologerne, hvor længe børn skal være i dagpleje eller vuggestue, så lyder anbefalingen ofte ca 4 timer dagligt. I 3-6 års alderen vil 6 timer være det optimale. For et lille barn som din datter, er det en meget stor omvæltning at skulle skilles fra mor og far. Hun gennemgår lige nu en stor psykologisk udvikling, hvor hun har brug for en tryg base, som hun kan adskille sig fra og som hun kan søge, når det er nødvendigt. I som forældre er denne base og dagplejer er denne base - og derfor er det vigtigste lige nu at hun er tryg og har det godt og at hun er glad for sin dagplejer. Og dermed dejligt at de to har tid sammen.
Jeres datter er rigtig godt igang med at finde ud af "Hvem er jeg?", "Hvordan påvirker jeg andre?", "Hvordan påvirker andre mig?" og barnet har brug for at kunne føle sig tryg, for at kunne gøre dette. Man siger at hun er igang med at udvikle sit selvbillede og netop det, at hun nu begynder at sige "nej!" eller "det er min, min, min" eller lignende, er med til at vise, at hun er igang med denne udvikling.
Hun skal stille og roligt lære, hvad det er at dele, hvad det er at tage hensyn til andre, hvad det hun gør, gør ved andre og hvordan hun påvirkes af det andre gør ved hende - det er sund og vigtig læring og det lyder som om at hun er et sted, hvor der er fin mulighed for at hun kan lære dette. Samtidig med at dagplejer også har tid til hende og kan prioritere hverdagen meget ud fra hende og hendes behov ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske