Svar: Far væk i 12 dage

20. september 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anna

Tak for dit brev :)

Jeres dreng vil naturligt med den alder han har, ikke kunne forstå hvor far er, når far pludselig er væk - og han vil naturligt godt kunne savne sin far. Han er også for lille til at forholde sig til tid og vil ikke kunne forstå små forklaringer som at "far kommer igen" eller "far er på arbejde" og derfor vil jeres dreng naturligt godt kunne reagerer, når far pludselig ikke er der.

Først omkring 16 månders alderen begynder børn at få lidt bevidsthed om at vi ikke er forsvundet, selvom vi ikke kan ses ...

Det betyder dog ikke at far ikke kan tage væk, for jeres dreng har jo stadig sin mor og både mor og far er normalt primære omsorgspersoner. Han har brug for jer begge, men når den ene ikke er der, så trives han fint med at den anden er der for ham og giver ham den omsorg og nærhed, han naturligt viser behov for.

Det kan godt tænkes at jeres dreng kan søge brystet lidt ekstra i den periode, hvor far er væk og hvor han også starter i vuggestue, fordi brystet vil være trygt og rart for ham. Det er genkendelighed og dermed tryghed. Det kan også tænkes at du ikke vil mærke nogen søgning mod brystet og hvis du ønsker at stoppe amning inden og din dreng accepterer dette, så vil han naturligt kunne trøstes på anden måde end brystet - det vil være nye rutiner, som gælder uanset om han er hjemme, i vuggestue eller andre steder - og uanset om det er mor, far eller en anden der trøster ham.

Det bedste tidspunkt at stoppe amning på er normalt, når og hvis barnet selv viser tegn på at være parat. Det kan være at din dreng begynder at lege med brystet, begynder at bide dig eller meget let lader sig aflede, når han virker tørstig og søgende. ...

Annonce

... Tilbyder du ham lidt at drikke af en kop, så acceptere han det og hvis han søgning mod brystet af sig selv sættes ned, så er det godt at udnytte dette. Modsat, hvis han tydeligt viser behov for brystet og netop under indkøring i vuggestue eller fordi far er væk hjemmefra, viser særligt behov for dig og for at få brystet og den ekstra nærhed det giver, så er det jo et eller andet sted synd at nægte ham det...:)

Jeg tænker at I er nødt til at tage en dag af gangen og prøve at vurdere, hvad der vil være bedste løsning hos jer alt efter hvad signaler jeres dreng sender, hvad behov han virker til at have ... :) Hvis han virker parat til at stoppe amning nu, så kan du naturligvis stoppe og så holde fast i de nye rutiner, når han starter vuggestue og når far er væk - hvis han slet ikke virker parat, så kan du bibeholde amningen til indkøring i vuggestue er overstået ... Det rykker måske jeres planer et par måneder og du må prøve at vurdere frem og tilbage, hvad der passer jer alle tre bedst:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Tilsidst vil jeg lige nævne, at far skal være forberedt på at jeres dreng godt kan afvise ham, når han kommer hjem. Mange børn vil, som en naturlig reaktion på at den ene forældre har været væk, afvise den pågældende forældre. Jeres dreng vil måske ikke lige lade sig knus og kramme af far, skubber far væk, hiver fat i mor osv. og det er helt okay. Det er en måde at vise far, at han ikke forstår, hvor far pludselig blev af og at han ikke synes det er helt i orden, at far sådan pludselig forsvinder. Og det bedste far og du kan gøre er at vise at I stadig er der for jeres lille dreng og opføre jer så naturligt som muligt.

Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!