Svar: Far væk i 12 dage
20. september 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev :)
Jeres dreng vil naturligt med den alder han har, ikke kunne forstå hvor far er, når far pludselig er væk - og han vil naturligt godt kunne savne sin far. Han er også for lille til at forholde sig til tid og vil ikke kunne forstå små forklaringer som at "far kommer igen" eller "far er på arbejde" og derfor vil jeres dreng naturligt godt kunne reagerer, når far pludselig ikke er der.
Først omkring 16 månders alderen begynder børn at få lidt bevidsthed om at vi ikke er forsvundet, selvom vi ikke kan ses ...
Det betyder dog ikke at far ikke kan tage væk, for jeres dreng har jo stadig sin mor og både mor og far er normalt primære omsorgspersoner. Han har brug for jer begge, men når den ene ikke er der, så trives han fint med at den anden er der for ham og giver ham den omsorg og nærhed, han naturligt viser behov for.
Det kan godt tænkes at jeres dreng kan søge brystet lidt ekstra i den periode, hvor far er væk og hvor han også starter i vuggestue, fordi brystet vil være trygt og rart for ham. Det er genkendelighed og dermed tryghed. Det kan også tænkes at du ikke vil mærke nogen søgning mod brystet og hvis du ønsker at stoppe amning inden og din dreng accepterer dette, så vil han naturligt kunne trøstes på anden måde end brystet - det vil være nye rutiner, som gælder uanset om han er hjemme, i vuggestue eller andre steder - og uanset om det er mor, far eller en anden der trøster ham.
Det bedste tidspunkt at stoppe amning på er normalt, når og hvis barnet selv viser tegn på at være parat. Det kan være at din dreng begynder at lege med brystet, begynder at bide dig eller meget let lader sig aflede, når han virker tørstig og søgende. Tilbyder du ham lidt at drikke af en kop, så acceptere han det og hvis han søgning mod brystet af sig selv sættes ned, så er det godt at udnytte dette. Modsat, hvis han tydeligt viser behov for brystet og netop under indkøring i vuggestue eller fordi far er væk hjemmefra, viser særligt behov for dig og for at få brystet og den ekstra nærhed det giver, så er det jo et eller andet sted synd at nægte ham det...:)
Jeg tænker at I er nødt til at tage en dag af gangen og prøve at vurdere, hvad der vil være bedste løsning hos jer alt efter hvad signaler jeres dreng sender, hvad behov han virker til at have ... :) Hvis han virker parat til at stoppe amning nu, så kan du naturligvis stoppe og så holde fast i de nye rutiner, når han starter vuggestue og når far er væk - hvis han slet ikke virker parat, så kan du bibeholde amningen til indkøring i vuggestue er overstået ... Det rykker måske jeres planer et par måneder og du må prøve at vurdere frem og tilbage, hvad der passer jer alle tre bedst:)
Tilsidst vil jeg lige nævne, at far skal være forberedt på at jeres dreng godt kan afvise ham, når han kommer hjem. Mange børn vil, som en naturlig reaktion på at den ene forældre har været væk, afvise den pågældende forældre. Jeres dreng vil måske ikke lige lade sig knus og kramme af far, skubber far væk, hiver fat i mor osv. og det er helt okay. Det er en måde at vise far, at han ikke forstår, hvor far pludselig blev af og at han ikke synes det er helt i orden, at far sådan pludselig forsvinder. Og det bedste far og du kan gøre er at vise at I stadig er der for jeres lille dreng og opføre jer så naturligt som muligt.
Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske