Hjælp til 3 årig

20. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Hjælp til 3 årig

Kaere Helen

Haaber du kan hjaelpe os lidt paa vej til at hjaelpe vores soen paa 3 aar, som vi synes har det lidt svaert for tiden.

Vores dreng er en dejlig, sjov og klog dreng, der altid har haft en meget staerk vilje, hvilket vi virkelig for at maerke nu, men oven i det foeler vi, han kaemper med nogen ting, og det virker som om, det er svaert for os at hjaepe ham.

Lidt baggrund: I august maaned var vi i DK paa besoeg mor, far og A. Det gik fint de foerste 2 uger og vi noed at vaere sammen alle tre. Det skal lige naevnes, at Mor og Far tog 3 naetter til Berlin for at besoege moster og A var hos bedsteforaeldrene. Det gik saa fint, men var nok lidt haardt for ham eftersom han jo ikke har dem til hverdag. Efter 2 uger skulle far hjem og starte arbejde, og A og jeg blev i DK. Det var meget svaert for A at far tog vaek fra ham og den sidste uge var han saa ked af det og spiste intet og ville bare hjem.

Han var saa glad for at komme hjem, men saa blev far noedt til at rejse igen 4 dage efter vi var kommet hjem da en bror i udlandet blev alvorlig syg og han var vaek i 14 dage samtidig med at mor skulle tilbage paa arbejde og A tilbage i skole.
Dagen foer far kom tilbage blev vores kaere barnepige koert ned og fik kraniebrud. A saa hende og var selvfoelgeligt meget beroert af det, og hun har vaeret sygemeldt siden.

Samtidig er der i vores oejne mange krav til ham i "skolen" hvor han som 3-aarig skal sidde og skrive tal i flere timer, vaere i skoleuniform etc - lidt for serioest i vores oejne. I gaar fortalte han ogsaa, at han var blevet slaaet med en lineal i numsen og nogen boern havde faaet "smacks" - det er vi chokerede over og min man har et moede med skolen idag!

Som med alle 3-aarige sker der rigtig meget. Han er 2 sproget og udvikler dem begge i lynende hast. Han taenker rigtig meget over verden, hvem der kom ud af hvis mave, hvordan han kom derind, hvor han blev foedt, hvem der bor hvor og spoerger og spoerger til alt mange mange gange. Han leger rigtig meget isaer med lego, hvor han bygger meget avanceret og taler en masse imens med rollelege.

Det der bekymrer os er at vi har enormt mange konflikter i disse dage. Isaer far staar for skud og han bliver ...

Annonce

... ogsaa slaaet en del, hvilket han ellers var holdt helt op med. Ved ikke om han er gal over at han blev forladt af far eller at det ogsaa var lidt rart at have mor alene og nu er far tilbage og faar opmaerksomhed eller hvad det handler om. Han er altid nemmere at have alene, men vi vil jo ogsaa gerne vaere en familie.
Han vil have alting paa sin maade og har meget kort lunte og skifter mening konstant, hvilket sikkert er meget normalt for alderen. Vi proever ikke at give ham for mange valg og proever at saette ord paa frustrationerne, men det hjaelper ikke rigtigt og konflikter ender ofte daarligt med at han gaar ind paa sit vaerelse og lukker doeren og siger at far er "bad boy" eller mor er "bad girl", hvilket ikke er ord vi bruger. Vi fokuserer paa at handlingen maaske var dum men A er altid god og elsket. Naar vi proever at rumme ham saa at sige, bliver vi tit slaaet, hvilket vi jo heller ikke kan acceptere. Han har ekstremt svaert ved at sige undskyld disse dage og synes ligesom det er alle andre der er dumme.

Min grundlaeggende fornemmelse er at han er ked af det og har det svaert og er lidt gal paa verden/os fra han vaagner til han gaar i seng.

Han har aldrig vaeret destruktiv, men er begyndt at haelde ting ud med vilje og tissede endda paa gulvet forleden, hvilket jeg klart ser som et udtryk for at han soeger opmaeksomhed og det proever vi bestemt ogsaa at give ham. Han faar masser af kys og knus og vi leger med ham og proever at goere ham saerlig og lade ham hjaelpe til etc - maaske ikke nok!

Taenker ogsaa at han maaske har lidt angst for verden...

Naar vi er ude gaar det ofte meget bedre og vores venner sagde forleden sagde at A da var saa nem....

Som du maaske kan fornemme har vi et lidt andet syn paa opdragelse end de fleste her til lands og jeg tror ikke vi helt kan faa den noedvendige opbakning fra hans skole. Taenker meget paa om vi skal flytte ham, men han er generelt glad for skolen og med alt det der er sket saa ved jeg ikke helt hvad der er bedst.

Boernepsykologer tror jeg overhovedet ikke findes her.

Ved det var langt men haaber du kan faa lidt hoved og hale i det og glaeder mig til at hoere hvad du taenker.

Kaerlig hilsen

As foraeldre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet