Svar: Kan ikke kende mit barn til tumlingemusik

3. september 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære undrende mor

Der kan være rigtig mange faktorer der spiller ind og det er svært at sige, hvad der lige præcis udløser reaktionen hos din datter.

Det kan både handle om hendes alder og den udvikling hun går igennem. Hun er langt mere bevidst nu, hun lader sig let påvirke af en anden, der er ked af det, hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor du er, hvis hun ikke kan se dig osv. Hun har haft en pause og er nu tilbage igen - og det hele kan godt pludselig virke voldsomt på hende, netop fordi hun er blevet det ældre og mere bevidst.

Det kan også spille ind, hvordan I reagerer. Du fortæller at du er blevet meget overrasket og chokeret og det er naturligvis helt naturligt, når du ikke har oplevet hende reagere på denne måde før - men hun spejler sig også i dig og din reaktion og hvis hun mærker at du bliver påvirket af hendes utryghed, så kan det godt gøre at hun bliver mere utryg, at hendes reaktion bliver ...

Annonce

... forstærket. Det er derfor vigtigt at du finder balancen mellem at rumme hende og de følelser hun har, men samtidig også forsøger at signalere ro, at der ikke er noget at være bange for og at I har det sjovt, det er trygt og helt okay at være der ...

Umiddelbart tænker jeg at du skal prøve at give det en chance. Det vil være rigtig godt at det er dig som mor der er med, da hun naturligt, selvom hun er glad og tæt knyttet til sin mormor, vil være anderledes tryg ved dig. Det er vigtigt at du signalerer ro og hele tiden betrygger og beroliger hende, er opmærksom på hvordan hun har det og prøver at få hende med på at det er sjovt og rart.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis det ikke lykkes, så må I sige at det så ikke dur. Der er ikke nogen grund til at komme, hvis hun græder hver gang og klamrer sig til dig og tydeligt føler ubehag ved at være der. Det får hverken hun, du eller de andre noget ud af :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.