Svar: Kan ikke kende mit barn til tumlingemusik
3. september 2012
Alder:
12 mdr.
Kære undrende mor
Der kan være rigtig mange faktorer der spiller ind og det er svært at sige, hvad der lige præcis udløser reaktionen hos din datter.
Det kan både handle om hendes alder og den udvikling hun går igennem. Hun er langt mere bevidst nu, hun lader sig let påvirke af en anden, der er ked af det, hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor du er, hvis hun ikke kan se dig osv. Hun har haft en pause og er nu tilbage igen - og det hele kan godt pludselig virke voldsomt på hende, netop fordi hun er blevet det ældre og mere bevidst.
Det kan også spille ind, hvordan I reagerer. Du fortæller at du er blevet meget overrasket og chokeret og det er naturligvis helt naturligt, når du ikke har oplevet hende reagere på denne måde før - men hun spejler sig også i dig og din reaktion og hvis hun mærker at du bliver påvirket af hendes utryghed, så kan det godt gøre at hun bliver mere utryg, at hendes reaktion bliver forstærket. Det er derfor vigtigt at du finder balancen mellem at rumme hende og de følelser hun har, men samtidig også forsøger at signalere ro, at der ikke er noget at være bange for og at I har det sjovt, det er trygt og helt okay at være der ...
Umiddelbart tænker jeg at du skal prøve at give det en chance. Det vil være rigtig godt at det er dig som mor der er med, da hun naturligt, selvom hun er glad og tæt knyttet til sin mormor, vil være anderledes tryg ved dig. Det er vigtigt at du signalerer ro og hele tiden betrygger og beroliger hende, er opmærksom på hvordan hun har det og prøver at få hende med på at det er sjovt og rart.
Hvis det ikke lykkes, så må I sige at det så ikke dur. Der er ikke nogen grund til at komme, hvis hun græder hver gang og klamrer sig til dig og tydeligt føler ubehag ved at være der. Det får hverken hun, du eller de andre noget ud af :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske