Svar: At få en lillebror
28. august 2012
Alder:
20 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
På mange måder er det en udfordring at få en lillebror, når storesøster kun er 20 måneder gammel. Der bliver rigtig meget at se til .. Men når det er sagt, så er der også mange fordele ved at få børn der aldersmæssigt ligger tæt op af hinanden. Og en af fordelene er, at jeres datter stadig vil være så lille, at det er begrænset, hvor meget I kan forvente af hende. Og det er vigtigt i forhold til at hun ikke føler sig til overs, som du er inde på ....
Jeres datter vil stadig have brug for jeres hjælp til f.eks. mad, påklædning, bad, skiftning osv. og hun kan ikke vente på at det bliver hendes tur eller klare tingene selv og derfor kommer I ikke i situationer, hvor I på den måde forlanger for meget af hende - I er nødt til at være der for hende hele tiden og give hende den nærhed, omsorg osv. som hun naturligt har behov for. Havde hun været et år ældre, så ville man måske være mere tilbøjelig til at sige "nu må du lige vente lidt" eller "du er stor nok til at kunne selv, jeg skal hjælpe lillebror" eller lignende og det kan naturligt gøre hende ked af det - især fordi hun jo stadig ville være en lille pige.
Det er rigtigt, at det vil være godt at inddrage hende i de ting hun kan være med til. Det kan være praktiske ting i hverdagen, som at dække bord, tømme opvaskemaskine osv. Det kan også være ting der drejer sig om lillebror - finde en ny ren ble til ham, hente sutten osv. Det at blive inddraget vil gøre at hun naturligt føler sig vigtigt, hun har en rolle og I har brug for hende. Samtidig skal der dog også være plads til at hun nogle gange ikke har lyst til at hjælpe og ikke interesserer sig synderligt for den lille ny.
Når hun ikke er ældre, så glemmer hun sandsynligvis hurtigt, hvordan det var at være enebarn og vil acceptere sin lillebror meget hurtigt og være glad for ham. Det kræver dog rigtig mange ressourcer at skulle dele mor og far med en lille ny og hun vil bruge rigtig meget energi på at finde sin rolle derhjemme. Finde ud af at dele jer med ham og finde ud af hvad det betyder at I nu er fire i stedet for tre. ...
...
Derfor kan det at komme i dagpleje være en frirum for hende. I dagplejen er hverdagen præcis som den plejer at være, - dagplejer og de andre børn, rutinerne, måden dagen fungerer på, alt er som det plejer og dermed trygt og rart. Derfor kan det være rigtig dejligt for hende at komme i dagpleje, fordi hun der kan slappe af og være sig selv. Her skal hun ikke forholde sig til en ny rolle og nye rutiner, som hun vil møde derhjemme. Og ja - derfor må hun meget gerne komme af sted imens du holder barsel.
Reaktionen på at blive storesøster kan godt komme forsinket. Så når lillebror begynder at kravle rundt, rejser sig ved tingene, er helt bevidst om at fange jeres opmærksomhed, tager hendes legetøj osv. så kan det godt være ekstra hårdt for hende og reaktionen kan derfor være stærkere der end den måske har været i starten. Han kan pludselig fylde meget mere. Og det er helt naturligt og helt okay. Her er det dog en kæmpe fordel at du går hjemme. Det giver dig jo mulighed for at kunne være fleksibel overfor storesøsters behov, så hvis hun i en periode har ekstra meget brug for at være hjemme, være sammen med dig, så kan hun være det. Hun kan få fridage ind i mellem og hun kan også nogle dage blive afleveret senere og hentet tidligere, fordi det vil være rart for hende.
Hun vil sandsynligvis også have dage, hvor hun gerne vil være hjemme for at se hvad der foregår derhjemme og når hun så oplever at det er ret kedeligt, lillebror sover, spiser, pusles osv og der sker ikke rigtig noget, så vil hun gerne i dagpleje igen.
Så jeg synes det er meget priviligeret at du har valgt at gå hjemme de næste 1.5 år og på den måde kan være der for begge børn. Du kan være hundrede procent fleksibel som de har behov for. Det er også rigtig dejligt at I har et godt forhold til bedsteforældrene, så de også kan være der for jeres datter, hvis hun har ekstra behov for det, ligesom de måske også kan passe lillebror et par timer, hvis I er nødt til at prioritere storesøster lidt. Det lyder alt sammen rigtig dejligt.
Håber du kan bruge ovenstående videre og har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske