At få en lillebror

28. august 2012

Kategori:
Alder:
20 mdr.

At få en lillebror

Hej Helen.

Det er dejligt der findes en brevkasse som din :-)

Min mand og jeg har en dejlig lille datter på 20 måneder, og om 2-3 uger har jeg termin med lillebror. Vi glæder os enormt meget, men særligt jeg gør mig mange tanker, hvordan det nu bliver med to børn.. ikke så meget alt det praktiske - det finder vi en løsning på.. vores lille datter må jo helst ikke føle sig tilovers, når vores dreng kommer.. hvordan undgår vi bedst det ?

Jeg har talt med nogle forskellige omkring det - og det bedste råd vi har fået synes jeg er at inddrage hende i alt det hun overhovedet har lyst til.. er der andet som er rigtigt godt at gøre, så hun ser det som en god ting, at vi udvider familien?

Jeg ved ikke om det er den forholdsvis lille aldersforskel der giver mig tankerne, eller om jeg ville ha dem uanset. jeg kan forstå på mine veninder, at anden graviditet kan være meget præget af tanker om det første barn. Vores datter er en rigtig glad pige, som trives rigtig godt - og hun plejer at reagere, når der sker meget omkring hende. Så vi vil prøve at holde det hele så stille og roligt som muligt. Hun har et super forhold til sine bedsteforældre, og de kommer og passer når jeg skal føde - hjemme hos os, så hun er her når lillebror kommer med hjem.

Min mand holder en uges barsel, når jeg har født - og vi ved ikke helt om det er bedst hun beholder sin rutine med at skulle i dagpleje hver dag eller om det er ...

Annonce

... bedst for hende hun bliver hjemme hos os.. hun kan jo nok godt mærke, at dagligdagen pludselig ikke helt er som den plejer. Vores dagplejemor har jeg en god dialog med og jeg ved hun vil være der for os, hvis hun oplever vores datter reagerer på alt det nye.. jeg synes det er svært, fordi alt selvfølgelig er så ukendt - og vi vil det allerbedste.. rådene er mange og forskellige, så vi prøver at finde vores egen vej i det - det er nok uanset lettest når vi står i situationen..

Og så lige en sidste ting. Jeg går hjemme nu og det vil jeg gøre i ca. 1 ½ år. Jeg synes det bedste for vores datter er at hun stadig kommer i dagplejen, da hun der er sammen med andre børn og lærer rigtig meget af det. Hun nyder dagligdagen der, og da hun på sigt skal i børnehave (barsler varer desværre ikke evigt) tænker jeg at det også en nødvendig 'træning' til den tid.. ellers bliver det måske ret overvældende at blive kastet ud i.. alligevel har jeg en lidt underlig smag i munden ved at sende hende i dagpleje, når jeg nu går hjemme.. ville et barn på hendes alder ha 'nok' i at gå hjemme med mor og baby indtil børnehaven? Hun er i dagpleje fra 8.30 til 15 - den tid holder jeg umiddelbart fast i pga. dagplejens rutiner og sovetider, men hun får selvfølgelig lidt flere fridage osv, når vi har fundet en rytme med lillebror.

Glæder mig til at høre dine kommentarer til de tanker jeg gør mig..

Med venlig hilsen

Dorthe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor