Brev:
At få en lillebror
28. august 2012
Alder:
20 mdr.
At få en lillebror
Hej Helen.
Det er dejligt der findes en brevkasse som din :-)
Min mand og jeg har en dejlig lille datter på 20 måneder, og om 2-3 uger har jeg termin med lillebror. Vi glæder os enormt meget, men særligt jeg gør mig mange tanker, hvordan det nu bliver med to børn.. ikke så meget alt det praktiske - det finder vi en løsning på.. vores lille datter må jo helst ikke føle sig tilovers, når vores dreng kommer.. hvordan undgår vi bedst det ?
Jeg har talt med nogle forskellige omkring det - og det bedste råd vi har fået synes jeg er at inddrage hende i alt det hun overhovedet har lyst til.. er der andet som er rigtigt godt at gøre, så hun ser det som en god ting, at vi udvider familien?
Jeg ved ikke om det er den forholdsvis lille aldersforskel der giver mig tankerne, eller om jeg ville ha dem uanset. jeg kan forstå på mine veninder, at anden graviditet kan være meget præget af tanker om det første barn. Vores datter er en rigtig glad pige, som trives rigtig godt - og hun plejer at reagere, når der sker meget omkring hende. Så vi vil prøve at holde det hele så stille og roligt som muligt. Hun har et super forhold til sine bedsteforældre, og de kommer og passer når jeg skal føde - hjemme hos os, så hun er her når lillebror kommer med hjem.
Min mand holder en uges barsel, når jeg har født - og vi ved ikke helt om det er bedst hun beholder sin rutine med at skulle i dagpleje hver dag eller om det er bedst for hende hun bliver hjemme hos os.. hun kan jo nok godt mærke, at dagligdagen pludselig ikke helt er som den plejer. Vores dagplejemor har jeg en god dialog med og jeg ved hun vil være der for os, hvis hun oplever vores datter reagerer på alt det nye.. jeg synes det er svært, fordi alt selvfølgelig er så ukendt - og vi vil det allerbedste.. rådene er mange og forskellige, så vi prøver at finde vores egen vej i det - det er nok uanset lettest når vi står i situationen..
Og så lige en sidste ting. Jeg går hjemme nu og det vil jeg gøre i ca. 1 ½ år. Jeg synes det bedste for vores datter er at hun stadig kommer i dagplejen, da hun der er sammen med andre børn og lærer rigtig meget af det. Hun nyder dagligdagen der, og da hun på sigt skal i børnehave (barsler varer desværre ikke evigt) tænker jeg at det også en nødvendig 'træning' til den tid.. ellers bliver det måske ret overvældende at blive kastet ud i.. alligevel har jeg en lidt underlig smag i munden ved at sende hende i dagpleje, når jeg nu går hjemme.. ville et barn på hendes alder ha 'nok' i at gå hjemme med mor og baby indtil børnehaven? Hun er i dagpleje fra 8.30 til 15 - den tid holder jeg umiddelbart fast i pga. dagplejens rutiner og sovetider, men hun får selvfølgelig lidt flere fridage osv, når vi har fundet en rytme med lillebror.
Glæder mig til at høre dine kommentarer til de tanker jeg gør mig..
Med venlig hilsen
Dorthe