Svar: Slugefarlig størrelse

24. august 2012

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er ganske fornuftigt at være opmærksom på smådele og små børn. Det gælder både hård mad i små stykker, små stykker legetøj, perler, skruer osv. Små børn vil undersøge ting ved at komme dem i munden og det kan være farligt, hvis de kommer til at sluge noget, der sætter sig fast i halsen.

Derfor er det en rigtig god idé at bruge en legetøjstester eller sikkerhedstester, som du har bestilt. Og grænser går ved 3 år. Hvis du kan komme legetøj eller mindre stykker ned i testeren, så bør barnet ikke lege med det.

Og ja - så er der naturligt visse fødevarer der er undtaget eller sagt på en anden måde, - med hensyn til mad, så skal du overveje, hvad du giver og der er visse ting, som du skal passe særligt på med. Selvom brødhapsere eller mad skåret i stykker uden problemer kan gå i testeren, så skal din datter naturligvis have mad i stykker. Når hun spiser, skal hun sidde ved bordet og selve spisesituationen gør at hun lærer sig at tygge, før hun synker. Og netop brødhapsere, kogte grøntsager, stykker af frikadelle, pastaskruer osv. er så blødt, at det normalt ikke giver problemer.

Vindruer, popcorn og især peanuts kræver særlig agtpågivenhed. Faconen kan gøre at de kiler sig fast i halsen på barnet mellem luftrør og spiserør og det kan være meget farligt. En vitaminpille ville jeg også knække over. Mange steder kan man læse at aldersgrænsen for at give sit barn hele nødder og f.eks. peanuts er ...

Annonce

... 1.5 år - jeg synes ikke man skal give det før tidligst 3 års alderen. Jeg har, da jeg var ansat på intensiv afdeling desværre oplevet flere tilfælde af større børn på 3-4 år, som kom ind med peanuts i halsen og store konsekvenser ... så lige med dette er jeg nok også lidt "hysterisk" .. Når det er sagt, så er advarsler omkring smådele til børn, jo lavet ud fra et fagligt grundlag og skal tages alvorligt.

Du skal være opmærksom på at der til børn over 3 ofte følger smådele med legetøjet, hvorfor der på mange pakker med legetøj står, at det ikke er egnet til børn under 3 år. Hvis man kun har et barn, så giver det ofte sig selv, men har man større søskende, der for en mindre søskende, så er det vigtigt at holde børnenes legetøj adskilt. Og man kan med fordel lære den ældste, at det der kan være i legetøjstesteren må lillebror eller lillesøster ikke lege med.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man skal også være ekstra opmærksom hvis ens barn leger med magnet legetøj Hvis barnet sluger to magneter, kan de finde hinanden i tarmen og det kan ødelægge tarmvæggene, hvilket også kan være farligt.

Da din datter tygger æble, knækbrød osv. uden problemer, vil hun sandsynligvis også kunne spise små stykker rå gulerod. Men skær dem meget små eller kogt dem let. Giv hende gulerod på forskellig vis, så hun lærer at gulerod kan serveres på mange måder og generelt forbindes med lidt tyggemodstand.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin