Brev:
Mange amninger
25. august 2012
Alder:
3 mdr.
Mange amninger
Hej Helen.
Så er vores dreng blevet 16 uger. Han trives og udvikler sig, som han skal. Og familielivet er efterhånden også faldet på plads og er kommet til at fungere godt. Hjertet er lige ved at svulme over af lykke, når jeg ser, hvor glade storesøster og lillebror allerede er for hinanden.
Jeg skriver fordi, at vores dreng har øget amningerne her i løbet af de sidste to uger - især om natten.
Han har været god til at sove lige siden fødslen. Jeg har højst ammet tre gange i mellem 21-07. De fleste nætter kun to gange - og det er har altså været guld værd. Men det har altså vendt sig nu. I nat har jeg f.eks. ammet kl. 23, 01, 03, 04 og kl. 06. Det er lige rigeligt, tænker jeg. Faktik ved jeg ikke helt, hvor mange gange han tager fat fra kl. 04 af, for da er jeg så træt, at jeg bare stikker brystet i munden på ham, hver gang han giver lyd. Her sover han nemligt meget urolig - basker med arme og ben og vågner ofte.
Måske bruger han mig som sut, for han suger ikke lige hårdt hver gang, og ofte falder han hurtigt i søvn igen. Han bruger sut - men det er ikke hans bedste ven :-) Han vil gerne have den, når han skal køre i bil, eller hvis han vågner i barnevognen, men om natten vil han ikke have den. Han vender bestemt hovedet eller spytter den ud igen. Her vil han helst have sine fingre eller mors bryst.
Jeg kan læse, at det ikke er unormalt at opleve uro i denne alder, og jeg synes, at vi gør det, som vi fik anbefalet, da vores datter var i samme alder. Hun sov nemlig også dårlig fra 3-6 mdr. Så jeg ved godt, at det kun er en periode, men det er nu alligevel hårdt :-)
Jeg ammer ham før og efter lur, og når han ellers melder sig. Jeg prøver på at skabe ro omkring ham, så han kan koncentrere sig.
Han falder i søvn ved mit bryst inden alle lure.
En egentlig rytme har han ikke endnu. Han sover alt fra to til fire lurer om dagen afhængig af længderne på dem. Han bliver puttet til formiddagslur omkring samme tid hver dag, men ellers kan vi ikke regne med noget.
Er der andet vi kan gøre for nattesøvnen? Når jeg er en lille smule i panik og tager sorgerne lidt på forskud, så er det fordi, at jeg i denne periode med vores datter kun fik 5 timers afbrudt søvn, og derved tabte mig så meget, at jeg vejede langt under min normalvægt. Det var en meget hård periode at komme igennem.
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Mor til 2