Svar: Mange amninger
25. august 2012
Alder:
3 mdr.
Kære mor til 2
Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre at det går så godt hos jer :)
At lillebror nu begynder at vågne mere, søge dig ekstra om natten kan handle om flere ting og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det kan for det første handle om at han lige nu rent fysisk er blevet så stor, at han har behov for at få sat din mælkemængde lidt op. Jo hyppigere han dier, jo mere mælk producerer du. Samtidig så producerer du mere af det mælkestimulerende hormon om natten hvorfor det øger din mælkemængde ekstra at amme om natten.
Det kan også handle om at han om dagen lader sig forstyrre lidt for meget, når han spiser og derfor ikke spiser helt nok. Behovet for mælk/væske skal dog stadig dækkes og derfor efterspørger han brystet mere om natten, det er der han så fylder sig ekstra op. Derfor kan det være en rigtig god idé at amme to gange mellem hver lur i løbet af dagen, for på den måde at få stimuleret til ekstra mælk og samtidig også få fyldt ham det ekstra op i dagtimerne, så han ikke behøver søge det ekstra om natten.
Hans alder og udvikling har også betydning. Hans søvn ændrer sammensætning, den begynder at indeholde flere stadier og det er naturligt at han om natten kan ligge uroligt, virrer med hovedet, slå ud med armene, smaske, småklynke osv. Og nogle gange er det tegn på at han har brug for brystet - men andre gange kan det være tegn på at han drømmer og derfor ikke nødvendigvis behøver at få brystet i munden som en refleks ... Hvis du som noget helt naturligt kommer brystet i munden på ham hver gang han siger en lyd, så kan han vænne sig til at det er sådan det er og få en vane med at skulle søge brystet hele natten. Derfor kan det være udmærket at arbejde på at han så vidt muligt får mælk nok hele dagen og fylder sig ekstra op om aftenen, så det ikke er om natten at behovet skal dækkes. Dog med det in mente, at han jo måske søger brystet ekstra om natten for at øge mælkemængden - er det tilfældet, så bør det dog normalt ikke tage mere end 2 døgn, hvis du lægger hyppigt til, så burde mælken have reguleret sig op.
En anden overvejelse er at du giver ham en flaske. Du fortæller at du med din datter tabte dig rigtig meget i denne periode og det lyder som om at amningerne mellem 3-6 måneder var rigtigt hårde for dig. Og her synes jeg faktisk det kan være relevant at give en flaske. Og det kan være en rigtig god idé at introducere denne nu, for jo ældre han bliver, jo sværere bliver det at få ham til at acceptere den.
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Det betyder at børn der ammes, ofte spiser lidt hyppigere end børn der får flaske. Derfor vil man nogle gange godt kunne opleve, at børn også sover lidt længere stræk om natten på en flaske modermælkserstatning end de gør på en amning. Og i dit tilfælde kunne en flaske sen aften - givet af dig eller af far, være en god idé. Det kunne faktisk være det, som gjorde at I fik lidt flere sammenhængende timer og måske det der også gjorde at amningen ikke blev så hård for dig.
Og ja - det er helt okay at supplere amning med en flaske. Du er en ligeså god mor, selvom du vælger den løsning. At du taber dig voldsomt, ikke får sovet tilstrækkeligt osv. er jo ikke godt for nogen af jer og nu har du to børn du skal være mor for ...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske