Svar: Mange amninger

25. august 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til 2

Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre at det går så godt hos jer :)

At lillebror nu begynder at vågne mere, søge dig ekstra om natten kan handle om flere ting og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det kan for det første handle om at han lige nu rent fysisk er blevet så stor, at han har behov for at få sat din mælkemængde lidt op. Jo hyppigere han dier, jo mere mælk producerer du. Samtidig så producerer du mere af det mælkestimulerende hormon om natten hvorfor det øger din mælkemængde ekstra at amme om natten.

Det kan også handle om at han om dagen lader sig forstyrre lidt for meget, når han spiser og derfor ikke spiser helt nok. Behovet for mælk/væske skal dog stadig dækkes og derfor efterspørger han brystet mere om natten, det er der han så fylder sig ekstra op. Derfor kan det være en rigtig god idé at amme to gange mellem hver lur i løbet af dagen, for på den måde at få stimuleret til ekstra mælk og samtidig også få fyldt ham det ekstra op i dagtimerne, så han ikke behøver søge det ekstra om natten.

Hans alder og udvikling har også betydning. Hans søvn ændrer sammensætning, den begynder at indeholde flere stadier og det er naturligt at han om natten kan ligge uroligt, virrer med hovedet, slå ud med armene, smaske, småklynke osv. Og nogle gange er det tegn på at han har brug for brystet - men andre gange kan det være tegn på at han drømmer og derfor ikke nødvendigvis behøver at få brystet i munden som en refleks ... Hvis du som noget helt naturligt kommer brystet i munden på ham hver gang han siger en lyd, så kan han vænne sig til at det er sådan det er og få en vane med at skulle søge brystet hele natten. Derfor kan det være udmærket at arbejde på at ...

Annonce

... han så vidt muligt får mælk nok hele dagen og fylder sig ekstra op om aftenen, så det ikke er om natten at behovet skal dækkes. Dog med det in mente, at han jo måske søger brystet ekstra om natten for at øge mælkemængden - er det tilfældet, så bør det dog normalt ikke tage mere end 2 døgn, hvis du lægger hyppigt til, så burde mælken have reguleret sig op.

En anden overvejelse er at du giver ham en flaske. Du fortæller at du med din datter tabte dig rigtig meget i denne periode og det lyder som om at amningerne mellem 3-6 måneder var rigtigt hårde for dig. Og her synes jeg faktisk det kan være relevant at give en flaske. Og det kan være en rigtig god idé at introducere denne nu, for jo ældre han bliver, jo sværere bliver det at få ham til at acceptere den.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Modermælkserstatning mætter mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Det betyder at børn der ammes, ofte spiser lidt hyppigere end børn der får flaske. Derfor vil man nogle gange godt kunne opleve, at børn også sover lidt længere stræk om natten på en flaske modermælkserstatning end de gør på en amning. Og i dit tilfælde kunne en flaske sen aften - givet af dig eller af far, være en god idé. Det kunne faktisk være det, som gjorde at I fik lidt flere sammenhængende timer og måske det der også gjorde at amningen ikke blev så hård for dig.

Og ja - det er helt okay at supplere amning med en flaske. Du er en ligeså god mor, selvom du vælger den løsning. At du taber dig voldsomt, ikke får sovet tilstrækkeligt osv. er jo ikke godt for nogen af jer og nu har du to børn du skal være mor for ...

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder