Svar: Sprog når man er 20-21 mdr. og lidt om sutten

24. august 2012

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mikkels mor

Øret består af det ydre øre, mellemøret og det indre øre. Imellem det ydre øre og mellemøret sidder trommehinanden og fra mellemøret og til det indre øre sidder også en membran, som markerer overgangen til det indre øre. Mellemøret er et luftfyldt hulrum og det indre øre er væskefyldt.

Det er vigtigt at mellemøret fungerer, fordi det er i mellemøret at lyden fra det ydre ører videresendes til det indre øre, så signalerne kan komme til hjernen og lyden der blive afkodet og fortolket. Mellemøret forstærker lyden der kommer ind, netop fordi mellemøret er luftfyldt og derfor vil børn, der har væske i mellemøret i længere tid, kunne få påvirket tale og sprog.

Et barn der hører dårligt i starten af sit liv og på det tidspunkt, hvor barnet skal igang med at tilegne sig sprog, vil naturligt få vanskeligt ved at høre nuancer i sproget og vil naturligt ofte være lidt senere til at tale. Det er rigtig godt at jeres dreng har fået lagt dræn, det vil hjælpe på hans sproglige udvikling - men det kan være en god idé at I stadig får kontrolleret hans ører og det vil være rigtig godt at I medtænker forskellige ting, for at støtte ham sprogligt.

I vuggestuen er der et ret højt støjniveau, hvilket kan gøre det vanskeligere for ham at høre lydene. Det er meget svært at opfatte, hvad der bliver sagt, når der er meget støj og vi voksne vil ofte gætte os frem, når vi taler med nogen og lydniveauet er højt - f.eks. til en fest, hvor mange taler, der spilles høj musik osv. Vi kan bruge vores viden om sproget og "gætte os frem til", hvad den anden siger. Det kan jeres dreng ikke. Han har brug for at der er ro omkring ham, når han skal opfatte lyde og sproget.

Det vil derfor være rigtig godt at I hjemme er opmærksomme på at slukke for radioen, fjernsynet osv. så det ikke står og kører hele dagen. Det vil være rigtig godt at I er opmærksomme på ikke at tale i munden på hinanden. Det vil være rigtig godt at I er opmærksomme på at have øjenkontakt med jeres dreng, når I taler med ham, så I er sikre på at han er opmærksom på at skulle høre, hvad I siger.

Det kan også være en god idé at I sætter jer med ham på skødet, når I læser højt, fordi I der kan placere jeres mund bag ved hans ører. På den måde hører han jer bedre.

Og så er det også en rigtig god idé at bede ham tage sutten ud af munden, når han taler og generelt være opmærksomme på at han ikke skal gå rundt ...

Annonce

... med sutten i munden hele tiden - fordi det naturligt er sværere for ham at tale med sutten i munden og også sværere for jer at forstå, hvad han siger.

Der er stor forskel på, hvornår børn begynder at tale. Nogle taler tidligt og andre taler senere. De fleste børn vil i 15-18 måneders alderen kunne forstå ca 100 ord, men vil kun sige 10-20 ord selv. Når børn er omkring 2 år, vil nogle børn kunne sige ca 200 ord og andre børn bruge ca 120 forskellige ord - og det er helt normalt. Det er også helt normalt at udtalen ikke er korrekt og at barnet f.eks. ikke kan sige "f", som I oplever hos jer.

De første ord barnet siger vil ofte falde inden for disse kategorier:

- Lyde - ofte dyrelyde som "miav, vov, pip".
- Leg og rutiner - f.eks. "sove, spise, nej".
- Mennesker - f.eks. "mor og far".
- Legetøj - f.eks. "dukke, bil, bold".
- Mad og drikke - f.eks. ord som "mad, mælk, mmm smager godt, tørstig".
- Legemsdele - f.eks. "mave, næse, mund".
- Dyrenavne - f.eks. "hund, kat, fugl, and".
- Transportmidler f.eks. "tog, bus".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ofte kan man på barnets ordforråd høre, hvad barnet interesserer sig særlig for. Hvis barnet f.eks. har en bondegård at lege med, så vil barnet ofte lære navne på dyrene før det barn, der f.eks. leger mere med klodser eller biler. Børns første ordforråd vil ofte også indeholde navne på de personer som betyder mest for barnet - mor, far, søster, bror eller måske hunden i familien.

Det er vigtigt at du ikke presser din dreng til at tale ved f.eks. at sige "kan du sige ..?!", men at du i stedet gentager tingene og bruger ord på forskellig måde. Du kan f.eks. sige "kan du finde bilen ?" i stedet for at sige "kan du finde den?" og når han finder bilen så tale med ham om den "fin bil", "bilen er rød", "bilen siger brrr" osv. så han hører ordet bil brugt flere gange og på forskellig måde. Og så han hører ordet bil imens I sammen kikker på bilen og taler om den.

Hvis barnet slet ikke siger noget i 2 års alderen, så er det en god idé at reagere. I første omgang få barnet set af en ørelæge. Derudover også tale med dagplejer eller personalet i vuggestue, som også vil have en fornemmelse af barnets sprog og så vil det være en god idé at tale med en talepædagog. Der vil være en talepædagog ansat i kommunen, tilknyttet dagpleje, vuggestue og børnehave.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina