Brev:
Sprog når man er 20-21 mdr. og lidt om sutten
24. august 2012
Alder:
20 mdr.
Sprog når man er 20-21 mdr. og lidt om sutten
Kære Helen.
Jeg har skrevet nogle gange før og har fået rigtig gode råd, så nu er vi her lige igen.
Mikkel er 21 mdr lige om lidt og jeg er ikke sikker på, hvad vi kan forvente af ham sprogmæssigt. Når jeg kigger på andre børn på hans alder +/- 1-2 mdr, så virker de til at kunne langt mere med sproget, men jeg ved jo også godt at man ikke skal sammenligne.
Mikkel kan sige Mor, har kunne sige far (bar - han kan ikke sige f) og så er der, mam-mam, bugl (fugl), bur (fnuller), mormor, ja, nej, mere og så er resten egentlig noget vi ikke rigtig forstår (han siger mi-mi om sin sut.)
Han kan sige mere mam-mam, men det er også det eneste hvor han kobler to ord sammen.
Jeg synes ikke at han som sådan, forsøger at efterligne os når vi taler med ham.
Det virker på mig som lidt, men jeg er også bare så bange for at forventet mere af ham end rimeligt.
Det skal selvfølgelig siges at han er ørebarn og fik dræn i da han lige var fyldt et år. Der har ikke været nogle problemer med dem, de sidste 3-4 mdr.
Er det fint nok med han sprog eller skal vi i gang med at øve.
Og så lige et spørgsmål til sutten, for den kan jo også have noget at sige i forhold til sproget.
Han er meget glad for sin sut. Han har den kun i hans VS når han skal sove eller er ked af det, men synes det er meget sværere herhjemme. Han vil SÅ gerne have den sut og bliver meget ked af det, når han spørger til den og jeg siger at den behøver han ikke nu og så forsøger at aflede ham.
Er det okay at han går med sin sut herhjemme, eller hvad skal vi gøre?
Tak for en super brevkasse.
Venlig hilsen
Mikkels mor.