Sprog når man er 20-21 mdr. og lidt om sutten

24. august 2012

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Sprog når man er 20-21 mdr. og lidt om sutten

Kære Helen.

Jeg har skrevet nogle gange før og har fået rigtig gode råd, så nu er vi her lige igen.

Mikkel er 21 mdr lige om lidt og jeg er ikke sikker på, hvad vi kan forvente af ham sprogmæssigt. Når jeg kigger på andre børn på hans alder +/- 1-2 mdr, så virker de til at kunne langt mere med sproget, men jeg ved jo også godt at man ikke skal sammenligne.

Mikkel kan sige Mor, har kunne sige far (bar - han kan ikke sige f) og så er der, mam-mam, bugl (fugl), bur (fnuller), mormor, ja, nej, mere og så er resten egentlig noget vi ikke rigtig forstår (han siger mi-mi om sin sut.)
Han kan sige mere mam-mam, men det er også det eneste hvor han kobler to ord sammen.

Jeg synes ikke at han som sådan, forsøger at efterligne os når vi taler med ham.
Det virker på mig som lidt, men jeg er ...

Annonce

... også bare så bange for at forventet mere af ham end rimeligt.

Det skal selvfølgelig siges at han er ørebarn og fik dræn i da han lige var fyldt et år. Der har ikke været nogle problemer med dem, de sidste 3-4 mdr.

Er det fint nok med han sprog eller skal vi i gang med at øve.

Og så lige et spørgsmål til sutten, for den kan jo også have noget at sige i forhold til sproget.

Han er meget glad for sin sut. Han har den kun i hans VS når han skal sove eller er ked af det, men synes det er meget sværere herhjemme. Han vil SÅ gerne have den sut og bliver meget ked af det, når han spørger til den og jeg siger at den behøver han ikke nu og så forsøger at aflede ham.

Er det okay at han går med sin sut herhjemme, eller hvad skal vi gøre?

Tak for en super brevkasse.

Venlig hilsen
Mikkels mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder