Svar: Flytning
20. august 2012
Alder:
19 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det lyder deljigt med en ny lejlighed - også selvom det betyder at du nu skal flytte din datter til en anden vuggestue.
Det er rigtig godt at pædagogerne siger, at hun vil klare det fint. De kender hende og ser hvordan hun reagerer i hverdagen, når hun selv og andre børn hentes og bringes og når de skønner at hun er god til at klare skift, så er det helt okay :)
Du kan overveje om det er muligt at få en integreret institution til hende, så hun senere hen ikke behøver skifte igen, men kan fortsætte videre i børnehave, i samme institution, som hun går i vuggestue i.
Når hun skal køres ind det nye sted, så skal hun naturligvis have lov til at reagere. Det vil være ganske nyt for hende det hele - nye voksne, nye børn, nye rutiner, dufte, legetøj, omgivelser osv. Alt er nyt at forholde sig til og stadig vil hun ikke have så meget sprog, at hun kan fortælle dig, hvordan hun har det. Hun vil derfor godt kunne reagere med gråd, blive ekstra klyngende, have ekstra brug for dig, når hun skal sove, søge dig om natten osv. og det skal du naturligvis anerkende og du skal her naturligvis være der for hende.
Det vil også være rigtig fint hvis du kunne besøge den nye vuggestue sammen med hende et par gange, før hun så starter, ligesom det vil være rigtig godt, hvis hun kunne få en fast stuepædagog, der tager imod hende og vinker farvel sammen med hende, så du afleverer hende i favnen på en anden. På den måde kan du signalere "nu går mor og pædagog xx tager sig af dig" - det viser hende at du har tillid til at pædagogen kan klare opgaven og samtidig ved din datter også, hvem hun kan søge tryghed og trøst hos, hvis hun har brug for det.
Nogle gange er vi nødt til at "pådutte" vores børn ændringer og sådan må det være - det vigtigste er at du er der, lytter til hende, anerkender hende og giver hende den tryghed hun har behov for - så hun midt i alt det nye stadig mærker mor, den tryggeste base :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske