Svar: Flytning

20. august 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det lyder deljigt med en ny lejlighed - også selvom det betyder at du nu skal flytte din datter til en anden vuggestue.

Det er rigtig godt at pædagogerne siger, at hun vil klare det fint. De kender hende og ser hvordan hun reagerer i hverdagen, når hun selv og andre børn hentes og bringes og når de skønner at hun er god til at klare skift, så er det helt okay :)

Du kan overveje om det er muligt at få en integreret institution til hende, så hun senere hen ikke behøver skifte igen, men kan fortsætte videre i børnehave, i samme institution, som hun går i vuggestue i.

Når hun skal køres ind det nye sted, så skal hun naturligvis have lov til at reagere. Det vil være ganske nyt for hende det hele - nye voksne, nye børn, nye rutiner, dufte, legetøj, omgivelser osv. Alt er nyt at forholde sig til og stadig vil hun ikke have så meget sprog, at hun kan fortælle dig, hvordan hun har det. Hun vil derfor godt kunne reagere med gråd, blive ekstra ...

Annonce

... klyngende, have ekstra brug for dig, når hun skal sove, søge dig om natten osv. og det skal du naturligvis anerkende og du skal her naturligvis være der for hende.

Det vil også være rigtig fint hvis du kunne besøge den nye vuggestue sammen med hende et par gange, før hun så starter, ligesom det vil være rigtig godt, hvis hun kunne få en fast stuepædagog, der tager imod hende og vinker farvel sammen med hende, så du afleverer hende i favnen på en anden. På den måde kan du signalere "nu går mor og pædagog xx tager sig af dig" - det viser hende at du har tillid til at pædagogen kan klare opgaven og samtidig ved din datter også, hvem hun kan søge tryghed og trøst hos, hvis hun har brug for det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle gange er vi nødt til at "pådutte" vores børn ændringer og sådan må det være - det vigtigste er at du er der, lytter til hende, anerkender hende og giver hende den tryghed hun har behov for - så hun midt i alt det nye stadig mærker mor, den tryggeste base :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!