Svar: Børnehavestart

14. august 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Louise

Tak for dit brev :) Det er rigtig dejligt at I har haft mulighed for at have jeres datter hjemme og at I nu har fået plads i den børnehave I har ønsket. Det lyder også som et trygt og dejligt sted, hvor hun kan få de udfordringer hun har brug for og samtidig også være tryg, fordi det trods alt ikke er et større hus end det er :)

De fleste børn starter i børnehave omkring 3 års alderen og mange har skiftet i maj måned, nogle enkelte starter her i august. Jeg tænker at hvis jeres datter kan starte til november, så vil der således være børn på omkring hendes egen alder, der er kørt ind, hvilket betyder at der naturligt vil være mere ro og tid til at være opmærksom på hende. Det er rigtig fint. Samtidig er det også dejligt at starte før julemåneden, fordi der sandsynligvis sker en masse hyggelige aktiviteter i december, som hun vil nyde at opleve og være en del af.

Det kan tale for at starte før, hvis hun virker parat og selv taler om børnehaven og virker til gerne at ville af sted. Det vil være en god idé at gå forbi børnehaven og tale med hende om at hun skal gå der og så høre hvordan hun reagerer på det. Måske vil hun selv give udtryk for at hun ...

Annonce

... gerne vil ind og hilse på og lege med de andre børn.

Hvis børnehaven har ressourcer til at tage imod 2 årige børn, så er det fint at lade hende starte allerede nu. Det kan tale for at starte i eftersommeren frem for i vinterperioden, fordi antallet at sygedage naturligt stiger i takt med at vinterperioden kommer nærmere. Vejret er også godt nu, hvilket betyder at børnene kan være mere ude, leger andre lege osv. Og det taler hos jer også for at I jo kan give hende den tid hun har brug for.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg tror ikke hun vil føle sig sendt væk, tværtimod. Det vil sandsynligvis være dejligt for hende at komme ud og lege med de andre børn og netop fordi I har barsel, så vil I kunne være meget fleksible, så hvis hun en dag har brug for at være hjemme, så kan hun være det og hvis hun en dag har brug for at blive hentet tidligt, så kan hun blive det. I har mulighed for at give hende den indkøringsperiode hun har behov for og kan flekse meget efter hendes behov.

På den måde er det bedre at starte nu og give hende tid end at starte når hun bliver tre og der så ikke rigtig er mulighed for at give hende fleksibilitet.

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie