Svar: Børnehavestart
14. august 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :) Det er rigtig dejligt at I har haft mulighed for at have jeres datter hjemme og at I nu har fået plads i den børnehave I har ønsket. Det lyder også som et trygt og dejligt sted, hvor hun kan få de udfordringer hun har brug for og samtidig også være tryg, fordi det trods alt ikke er et større hus end det er :)
De fleste børn starter i børnehave omkring 3 års alderen og mange har skiftet i maj måned, nogle enkelte starter her i august. Jeg tænker at hvis jeres datter kan starte til november, så vil der således være børn på omkring hendes egen alder, der er kørt ind, hvilket betyder at der naturligt vil være mere ro og tid til at være opmærksom på hende. Det er rigtig fint. Samtidig er det også dejligt at starte før julemåneden, fordi der sandsynligvis sker en masse hyggelige aktiviteter i december, som hun vil nyde at opleve og være en del af.
Det kan tale for at starte før, hvis hun virker parat og selv taler om børnehaven og virker til gerne at ville af sted. Det vil være en god idé at gå forbi børnehaven og tale med hende om at hun skal gå der og så høre hvordan hun reagerer på det. Måske vil hun selv give udtryk for at hun gerne vil ind og hilse på og lege med de andre børn.
Hvis børnehaven har ressourcer til at tage imod 2 årige børn, så er det fint at lade hende starte allerede nu. Det kan tale for at starte i eftersommeren frem for i vinterperioden, fordi antallet at sygedage naturligt stiger i takt med at vinterperioden kommer nærmere. Vejret er også godt nu, hvilket betyder at børnene kan være mere ude, leger andre lege osv. Og det taler hos jer også for at I jo kan give hende den tid hun har brug for.
Jeg tror ikke hun vil føle sig sendt væk, tværtimod. Det vil sandsynligvis være dejligt for hende at komme ud og lege med de andre børn og netop fordi I har barsel, så vil I kunne være meget fleksible, så hvis hun en dag har brug for at være hjemme, så kan hun være det og hvis hun en dag har brug for at blive hentet tidligt, så kan hun blive det. I har mulighed for at give hende den indkøringsperiode hun har behov for og kan flekse meget efter hendes behov.
På den måde er det bedre at starte nu og give hende tid end at starte når hun bliver tre og der så ikke rigtig er mulighed for at give hende fleksibilitet.
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske