Brev:
Børnehavestart
14. august 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Børnehavestart
Kære Helen
Mange tak for dit sidste svar - det var rigtig rart at få dine råd ift. hvordan vi bedst håndterer selvstændigheden:-)
En anden ting, vi gerne vil spørge om din vejledning i, drejer sig om børnehavestart.
Som tidligere nævnt, har vi indtil nu passet vores datter hjemme og har nydt det rigtig meget. Vi har hver uge set andre børn til rytmik, legestue, osv. Men vi har tænkt, at hun i børnehavealderen skal have mulighed for lidt mere faste legekammerater i en børnehave. Vi har fået en plads i den ønskede børnehave, og kan starte hende op fra hun er 2 år og 8 mdr. Vi havde dog som udgangspunkt tænkt os at vente til hun var mindst 2 år og 10 mdr. (altså til 1. november). Både for at sørge for at hun er stor nok til at klare så stor en omvæltning, men også fordi hun blev storesøster her for 1½ måned siden. Vi har god mulighed for at passe hende hjemme indtil hun er 3, men er samtidig i tvivl om hvad der er bedst for hende...
Vores overvejelser går på:
- Er hun ved at have nået en alder, hvor det er bedst at hun "hurtigst muligt" kommer ud blandt andre faste legekammerater?
- Eller er det bedst at hun er så stor som muligt før vi sender hende afsted (det er vel en ret stor omvæltning, når hun indtil nu har været hjemme??)
- Vi vil jo gerne sørge for at hun ikke kommer for tidligt afsted efter at være blevet storesøster (ikke føler at hun bliver sendt væk fordi der er kommet en lille ny). Men hvor lang tid skal der helst gå?
Den børnehave hun skal starte i består af 2 adskilte afdelinger (huse) med 2 stuer i hver (ca. 40 børn i hvert hus). Vi har god tid til at køre hende ind og har som udgangspunkt kun brug for at hun er der ca. 3-4 timer om dagen (med mindre hun selv virker til at have lyst til mere).
På forhånd 1000 tak for dit svar:-)
Bedste hilsner
Louise