Brev:
Dagsrytme ændring
14. august 2012
Alder:
11 mdr.
Dagsrytme ændring
Kære Helen,
Nu er det lang tid siden jeg sidst skrev og det er jo et godt tegn ;-) Men vi har brug for et råd igen..
Vores datter er blevet 11 måneder og rigtig meget er sket! Hun har taget de første skridt, hun spiser selv, med gaffel, ske, fingrene og drikker selv af kop (skal bare have hjælp til at tage den og sætte den igen). Hun forsøger at regne puttekassen ud, siger dada til far, mama til mad, peger på os når vi spørger hvor vi er, vinker osv osv.... hun er også lige for tiden en ekstrem udfordring hvad angår egenvilje!! Det mindste der går hende imod, kaster hun sig bagover med hovedet mod jorden og skriger og sparker.. det er mest når man ikke længere vil gå rundt med hende i hånden (hun er ikke sikker nok til at gå helt alene endnu) eller hvis hun ikke kan få lov at bestemme retningen. Nogle gange bider hun også i frustration, enten en af os eller også i sin egen hånd eller arm. Så hun har altså meget svært ved når hun ikke kan opnå det hun vil. Til gengæld kan hun sagtens blive ved i en uendelighed med at øve færdigheder, uden at blive irriteret. F.eks. med puttekassen eller med at putte en lille ting i en taske og tage den ud igen ... og igen og igen.
Vores spørgsmål går på dagsrytmen. Den har i mange uger nu ligget nogenlunde fast med aftenputtetid kl 19.30 og så sov hun kl 20, vågnede mellem 6.30 og 7. Morgenmad kl 8 og formiddagssnack kl 9. lur fra 9.30 til 11. frokost 11.30 og frugt kl 13.30. Lur igen fra 14 til cirka 15 (nogle gange 45 min, nogle gange 1 1/2 time). Frugt kl. 16 og aftensmad kl 18. Bad og børstning (hun er særligt sensitiv og bliver børstet og sover med kædedyne) fra 18.30 til 19.30. Nogle gange i godt vejr, en aftengåtur i slyngen, sammen med mor, far og storesøster på sin cykel.
Nu vil hun så slet ikke sove. Hverken formiddag, over middag eller aften. Hun sparker og råber, især om dagen. Om aftenen er det mere rolig modstand, hvor hun sparker dynen af, griner, rejser sig osv. Nogle aftener har vi taget hende op igen, men hun bliver ikke nemmere at putte senere, bare mere overtræt, så som regel ender det med at vi ruller hende i kædedynen og går med hende, for at få hendes krop til ro. Det er ikke nok at lægge sig med hende, hvilket før har virket, hun sparker bare videre.
Nu overvejer vi så om hun mon allerede nu skal vente med at sove til efter frokost, altså ved 12 tiden? Jeg kan se i din bog om mad, som vi har, at det som regel først er ved 15-18 måneder man sløjfer den første lur. Jeg arbejder selv i integreret institution og det er også som regel sådan det er for vores et-årige, når de starter. Så går der et par måneder hvor de stadig sover fra kl 9. MEN, det er bare sådan en pinsel, både for os, men bestemt også for vores datter, at vi skal have sådan en kamp hver gang hun skal lægges til at sove. De gange vi har opgivet og taget hende op igen, kan hun godt lege og har energi nok til at udforske videre i verden :) Og så lægger vi hende som regel en time efter hvor det så går lidt nemmere..
Men handler det mest om at hun selv vil bestemme (som jeg beskrev omkring hendes adfærd generelt for tiden) eller er hun måske parat til kun at få den ene lur? Vi kan evt prøver at hun sover måske 1 1/2 time efter frokost og så en powernap i slyngen, sen eftermiddag? Er det okay at holde hende vågen indtil 12 med andre ord? Eller skal hun for en tid puttes måske kl 11? og så arbejde hen imod det andet?
Håber du har et godt råd til os - det er jo sikkert helt almindeligt for hendes alder tænker jeg :) Og hun er også rigtig morsom og skøn altimens hun sparker og råber op ;-) Hun er rigtig ved at forstå sin egen effekt på os og kan lave sjov og se gravalvorlig ud når vi forsøger at lave sjov med hende. Hun er ikke så lidt skeptisk... Og så elsker hun at gynge i de store sansegynger rundt om i byen, bare ligge på ryggen og blive gynget. Det kan hun gøre længe. Gyngen, slyngen og hendes plads i vores kassecykel, var for en uges tid siden de eneste steder hun kunne være uden at klage og brokke sig uafbrudt. Det er lidt bedre nu :)
På forhånd tak!
Og venlig hilsen
Dittemor.